- sön 23 jan 2005, 13:00
#4095
Ok, bort med ok och skiva. (På en del gamla 740 sitter det fortfarande skivor med inbyggt nav, alltså skivan går inte att ta loss utan följer med navet)
Ta loss fettkoppen, saxpinne och mutter och dra loss navet. Det yttre lagret ramlar ur direkt, det inre brukar sitta kvar på spindeln och kan sitta lite hårt ibland.
Dags för en km papper! :)
Lagerbanorna går fint att knacka ur med dorn. Se till att dom nya kommer på rätt håll och knacka i dom med hjälp av den gamla banan.
Lagren ska fyllas med fett, då får man kladda lite.. :*O/
Lägg lite fett i handflatan och pressa in det i lagret tills det kommer ut på andra sidan. Lägg i det stora lagret i navet.
Det finns två olika typer av tätningar, den ena är en vanlig packbox och den andra är en plåtring och en gummiring med en läpp. Kolla vad som satt där innan. Plåtringen ska knackas i navet, jäms med kanten. Lägg någonting (plattjärnsbit t.ex.) rakt över och slå på den så hamnar den rakt. Var försiktig, plåtringen är tätningsyta så den ska vara slät och fin. Gummiringen ska sitta längst in på spindeln med läppen utåt mot navet. Lägg lite fett i den.
Kläm i hela tuben med fett i navet mellan lagren och sätt dit det. Sätt dit det yttre lagret och mutter med ev. bricka. Dra åt muttern med ~50 Nm samtidigt som du snurrar på navet och släpp den igen.
Dra åt den igen, men bara med fingrarna den här gången, släpp lite igen om du behöver det för att få i saxpinnen.
Annars kan du vänta med att justera spelet till hjulet är på, ta längst upp och längst ner på däcket och vicka på det. Det ska vara ett knappt kännbart spel.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!