Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#4078
Aldrig något att pressa fram på en 740, på din 85:a borde du ha lösa lager och på nyare byter man hela navet. Köper du originallager finns det monteringsanvisning med i kartongen.

Klart skivan måste loss, annars kommer du inte åt navet!
av mange_j
#4081
Sparkz skrev:Aldrig något att pressa fram på en 740, på din 85:a borde du ha lösa lager och på nyare byter man hela navet. Köper du originallager finns det monteringsanvisning med i kartongen.

Klart skivan måste loss, annars kommer du inte åt navet!
jag köpte original lager på mekonomen.. och det va en massa olika lager och tätningar..


Enligt haynes då så sitter hjullagret inpressat i navet så att säga.. så skivan ska loss och sen så knacka ut lagrerna ...

Montering ska lagret pressas in då.. och så på med tätningarna..

Eller hur ska det vara.. jag tänkte försöka meka imorgon å vill inte göra nåt fel..//mvh magnus
Användarvisningsbild
av Sparkz
#4095
Ok, bort med ok och skiva. (På en del gamla 740 sitter det fortfarande skivor med inbyggt nav, alltså skivan går inte att ta loss utan följer med navet)
Ta loss fettkoppen, saxpinne och mutter och dra loss navet. Det yttre lagret ramlar ur direkt, det inre brukar sitta kvar på spindeln och kan sitta lite hårt ibland.
Dags för en km papper! :)
Lagerbanorna går fint att knacka ur med dorn. Se till att dom nya kommer på rätt håll och knacka i dom med hjälp av den gamla banan.

Lagren ska fyllas med fett, då får man kladda lite.. :*O/
Lägg lite fett i handflatan och pressa in det i lagret tills det kommer ut på andra sidan. Lägg i det stora lagret i navet.
Det finns två olika typer av tätningar, den ena är en vanlig packbox och den andra är en plåtring och en gummiring med en läpp. Kolla vad som satt där innan. Plåtringen ska knackas i navet, jäms med kanten. Lägg någonting (plattjärnsbit t.ex.) rakt över och slå på den så hamnar den rakt. Var försiktig, plåtringen är tätningsyta så den ska vara slät och fin. Gummiringen ska sitta längst in på spindeln med läppen utåt mot navet. Lägg lite fett i den.
Kläm i hela tuben med fett i navet mellan lagren och sätt dit det. Sätt dit det yttre lagret och mutter med ev. bricka. Dra åt muttern med ~50 Nm samtidigt som du snurrar på navet och släpp den igen.
Dra åt den igen, men bara med fingrarna den här gången, släpp lite igen om du behöver det för att få i saxpinnen.
Annars kan du vänta med att justera spelet till hjulet är på, ta längst upp och längst ner på däcket och vicka på det. Det ska vara ett knappt kännbart spel.
av mange_j
#4147
tackar tusen gånger för din beskrivning, även om jag hann byta hjullager innan hehe :???:

Det va det inre lagret som pajat, bara vällde ut metallflis när jag tog bort skivan.. =( och lagret satt fortfarande kvar och fick skäras loss!!

Men nu går bilen igen och såå tyst det blev :wink:

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Sensorring bak Volvo V40

Kolla också hos volvopartswebstore.com. Hit[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]