Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hadix
Det sitter säkert styrbegränsare där redan, men anpassade för dom hjul som bilen levererades med som ny.
Och det var ju inte 18" med 245 or på, det kan vi nog vara ganska säkra på.
Och var det smalare däck än 225 så kommer troligen 225orna att ta i också.
av Gogge
S80Frälst skrev:
Daddan skrev:Vad är det för ET på fälgarna då?
Hej Daddan, Jag tror att ET är 7,5.
Om du har 225/45/17 Och ska dim. upp demtill 18" så blir
rätt dim ungifär 235/40/18 alt 225/40/18.
Har dessutom lite med inpressningen(ET) att göra .
Lägre ET= breddar mer utåt = AKTA skärmkanten :)
Hej Googe ! :)

Okey..men så med andra ord, Så "räcker" det med att köpa 225 or, utan risk att det tar emot i hjulhuset. Jag var helt inne tidigare på att köpa 17 tummare. Men i vilket fall som helt så spelar det ju ingen roll om jag köper/byter ut till 17" och behåller däckdimensionerna 245/40. Det kommer ju ändå ta i, in mot hjulhuset, right? ??:-/
Jo. Tror du kommer att behöva minska bredden, tyvärr.
I 17" blir dim. 225/45/17 dessa är fortfarande mindre trots högre profil, dessutom lite billigare!
Är bilen sänkt?
Kan inte svära på att 225:or räcker i 18" men troligtvis.(225/40/18)
Gör ganska mycket på diametern, kolla bara att du klarar belastnings index (Load index)
Detta ska klara bilens totalvikt + lite till.
Tror att 245:or inte funkar om du inte hittar en fälg med org. inperssning,
men mest troligt måste du ner på 245/35/18!!
ET:n brukar stå på insidan av fälgen där även bredden står, kan ju även stå
på andra ställen.
ET är anläggningytan på fälgen mot navet i förhållande till centrum på fälgen. T.ex 18 x 7,5 ET39
Betyder 18 tum i diameter 7,5 tum bred 39mm utåt från fälgens centrum.
Rätta mig nu nån, om jag har fel!
av S80Frälst
Tack alla ni som försöker hjälpa mig. :D
Får ta och syna däcken,fälgarna och styrbegränsarna mera imorgon efter jobbet.
av Daddan
Verkar som ni funderar över ET då det kom en del kluriga påståenden:

Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

Här är en räknesnurra för att hitta rätt dimensioner på däck: http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
av Gogge
Daddan skrev:Verkar som ni funderar över ET då det kom en del kluriga påståenden:

Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

Här är en räknesnurra för att hitta rätt dimensioner på däck: http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Var det inte det jag skrev? :wink:
av Daddan
Ditt ex:
7,5 tum är 190 mm.
ET 39
Anläggningsytan är 39 mm utanför fälgens mittpunkt.
Detta betyder att fälgen bygger 134 mm innåt och 56 mm utåt sett från anläggningsytan. Volvo är inte direkt kända för rymliga hjulhus.

Jag har själv lite problem med vändradien på min sänkta bil. Jag har Volvo originalfälgar med ET 49. De bygger alltså 144 mm innåt och 46 mm utåt. De är inte direkt optimala, funderar på att byta mot andra med lägre ET, typ 43 istället och få lite bättre svängradie på köpet, plats finns i hjulhuset utåt.
av S80Frälst
Okey, Idag så var jag på Euromaster och pratade med en säljare, Mycket riktigt som daddan skrev, Så sitter stämpeln på insidan av fälgen, Säljaren som jag pratade med bläddrade i sina kataloger, och sa att dom här fälgarna som du har på, ska egentligen sitta på nya S80. Frågade då om han hade begagnade fälgar, Men det hade dom inte. Och vid frågan om han tar mina i inbyte vid ett eventuellt ny köp av andra fälgar, så var svaret nej.

Frågade då om det räckte med att bara köpa mindre däck, typ 235 or. Tveksamt sa han. Blir väl så att man får ta och kontrollera andra lite "mindre" Däck/fälg företag och fråga om dom kan byta med mig. :(
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]