Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
prova hos små bilverkstäder. En far fick sin gjort gratis hos en sådan , men han kände honom för han lämnar alltid in sin bil hos honom varje gång det blir dags för service.
av Seafront
Re: VolvoBengan

Om det känns att du inte har något fel med bilen, om bensinförbrukning och effekt är enligt pappret så finns det väl ingen anledning till att överväga ny mjukvara.

I mitt fall har jag fått för mig att det är konstigheter i automatlådans växlingar, vidare har jag bevisligen dålig prestanda på värmen i höjd med rattens överkant och uppåt mot vindrutan. Egentligen inga akuta problem men jag kommer att överlägga med min verkstad om det när tillfälle ges.

När det gäller konstigheterna i växlingarna så kanske det är helt normalt. Har haft bilen stående i garage ett par månader och fick batteriet urladdat, vilken cirkus det blev med larmet och annat... Min batteriladdare, en fin gammal pjäs av sen efterkrigsmodel är väl inte så säker så jag kopplade ur batteriet över natten. Under den tiden försvann säkert automatlådans adaptiva information, jag får nog köra ett par hundra mil innan lådan lärt sig igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Klart du ska uppgradera, om dom inte är tok dyra på det. borde kosta max 500:-
jag uppgraderar alltid min bil vid service !

som sakgt så kan du ibörjan efter en uppgradering få konstiga växlingar m.m., till det att bilen adapterat sig.

dom fix som uppgraderingarna gör görs av en andledning! ingen plöjer ner flera hundra tusen på nya mjukvaror om dom inte behövs.

-----------------------
hur gör du med datorn hemma? uppdaterar du nått program i den ibland? eller kör du med windows 95 helt utan uppdateringar?
av Alminjo
CarMan skrev:Klart du ska uppgradera, om dom inte är tok dyra på det. borde kosta max 500:-

som sakgt så kan du ibörjan efter en uppgradering få konstiga växlingar m.m., till det att bilen adapterat sig.

dom fix som uppgraderingarna gör görs av en andledning! ingen plöjer ner flera hundra tusen på nya mjukvaror om dom inte behövs.

-----------------------
hur gör du med datorn hemma? uppdaterar du nått program i den ibland? eller kör du med windows 95 helt utan uppdateringar?
Precis, en uppdatering görs inte för att de e kul utan för att det ska hjälpa både volvo och oss...
av perjak
CarMan skrev:Klart du ska uppgradera, om dom inte är tok dyra på det. borde kosta max 500:-

-----------------------
Jag gillar CarMans liknelse med datorn hemma. Självklart uppdaterar man den. Det är dock en viktig skillnad: Microsoft erbjuder sina uppgarderingar gratis under ett stort antal år (betydligt mer än 2år) efter det att originalmjukvaran lanserats. Borde inte Volvo kunna göra det samma?

Alla vet att det finns mer eller mindre lyckad kod i all programvara och som kund köper man ju en "färdig" produkt. Att sen inte tillverkaren lyckats få den helt färdig vid första försöket är ju inte köparens fel.

Finns det nån organiserad och fri programuppdatering som genomförs vid service utan att kunden ber om det? Jämför Microsofts Servicepack?
av Seafront
CarMans liknelse var från början riktigt bra men sedan spårade den ut totalt. Hehe… Win 95, till den finns inte längre någon officiell support eller annat liknande och det blir som att jämföra dagens bilar med gamla fina pjäser, kanske något i stil med 240-serien…

Självklart ska man sträva efter att ha mjukvara som fungerar optimalt men inte till vilket pris som helst. Som CarMan och andra vittnat om så finns det inte något hos Volvo som motsvarar Microsofts KB articles och mjukvaruindustrins Revision history.

VolvoBengan beskriver supporten från verkstaden som något osäker, det är synd för verkstaden är väl vår enda kanal till någon form av support, kanske detta forum undantaget. Han kanske hade otur och kom i kontakt med fel person, förhoppningsvis har min verkstad bättre koll när jag kommer med en frågeställning om uppdatering.
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:

-----------------------
Jag gillar CarMans liknelse med datorn hemma. Självklart uppdaterar man den. Det är dock en viktig skillnad: Microsoft erbjuder sina uppgarderingar gratis under ett stort antal år (betydligt mer än 2år) efter det att originalmjukvaran lanserats. Borde inte Volvo kunna göra det samma?

Alla vet att det finns mer eller mindre lyckad kod i all programvara och som kund köper man ju en "färdig" produkt. Att sen inte tillverkaren lyckats få den helt färdig vid första försöket är ju inte köparens fel.

Finns det nån organiserad och fri programuppdatering som genomförs vid service utan att kunden ber om det? Jämför Microsofts Servicepack?
nu tycker ju inte jag att 2:- är specielt dyrt för en mjukvara !!! det är viserligen dyrare än gratis som Microsofts uppdateringar är, men komigen 2:- hit eller dit!
Du kan uppdatera bilen när den är bra mycke äldre än 2 år !!! vad fick du det ifrån?

sen får du ju betala för att ladda ned den i billen till den som ska göra det & det gäller ju även med din hemdator! har du inte utrustning & kunskap om hur du uppdaterar hemdatorn så kostar det också pengar!
av perjak
CarMan skrev:
perjak skrev:

-----------------------

nu tycker ju inte jag att 2:- är specielt dyrt för en mjukvara !!! det är viserligen dyrare än gratis som Microsofts uppdateringar är, men komigen 2:- hit eller dit!
Du kan uppdatera bilen när den är bra mycke äldre än 2 år !!! vad fick du det ifrån?

sen får du ju betala för att ladda ned den i billen till den som ska göra det & det gäller ju även med din hemdator! har du inte utrustning & kunskap om hur du uppdaterar hemdatorn så kostar det också pengar!
Nej 2:- är ingenting! Det har du aldeles rätt i.
Men själva nedladdningen från Microsoft är så tillrättalagd att jag även med ringa datorvana klarar att svara ja på ett antal frågor och vips är datorn uppgraderad. Datorn kan faktiskt sköta det helt på egen hand om man vill det. Jag tror till och med att det är grundinställningen i XP och att jag själv måste gå in och ändra om jag vill ha kontroll över processen.

Eftersom bilen är knepigare att ansluta till internet (än så länge) vore det ju högst rimligt att den anslöts till "programuppdateringsfunktionen" hos Volvo när den ändå åker in för service. Samtidigt som oljan rinner ut uppdateras då den programvara som det finns nya utgåvor av, utan att varken jag eller mekanikern/verkaren behöver bry oss i vilka och varför. (förresten, varför är det inte självklart att även programvaran servas?)

En sån process torde spara både tid och pengar åt båda parter. En timme hårdvaruarbete i verkstaden bör väl ge mer vinst i materielkostnad än en timme mjukvarujox. Och kostnaden för arbetstiden är ju den samma oavsett vad mekanikern gör. Som kund kommer jag att få en bil med mindre problem och jag slipper (förhoppningsvis) åka till verkstaden mellan servicarna.

Det jag menade med två år är att nybilsgarantin varar så länge och att jag förhoppningsvis kan räkna med gratis uppgradering av strulande programvara under dom två åren.
Användarvisningsbild
av CarMan
För att uppgradera datorn krävs nätverkskort, bredbandsmodem & ett internatt abonemang, har du detta + kunskapen så kan man tycka att det är "gratis"

det samma gäller för bilen. har man VCT 200 6 ett Vida abonemang så är det "gratis"

i båda fallan så vill den som gör nedladdningen åt dig ha betalt för det han gör!
jag tror inte di kan gå till databutiken o sen lämna in den gratis där för up datering, han kan ju uppdatera imallan de andra jobben han gör!

killen som servar din bil har annat att göra när oljan rinner ur!
av zenobia
perjak skrev:Eftersom bilen är knepigare att ansluta till internet (än så länge) vore det ju högst rimligt att den anslöts till "programuppdateringsfunktionen" hos Volvo när den ändå åker in för service. Samtidigt som oljan rinner ut uppdateras då den programvara som det finns nya utgåvor av, utan att varken jag eller mekanikern/verkaren behöver bry oss i vilka och varför. (förresten, varför är det inte självklart att även programvaran servas?)
Detta tycker jag vid närmare eftertanke verkligen borde ingå i servicen när bilen ändå är i verkstadshallen. När bilen tankas med rätt programvara i monteringshallen är det någon som pluggar in bilen mot nätverket. Sedan tankas det för glatta livet, lite lampor blinkar, rutor åker upp & ner osv... Inpluggning och urpluggning borde rimligtvis inte ta mer än 15 sekunder, det borde en servicetekniker hinna med.

Möjligtvis kan det ju vara en släng av "If it's not broken, don't try to fix it." - dvs klagar inte kunden så rör inte bilfan....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil […]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]