CarMan skrev:perjak skrev:CarMan skrev:Klart du ska uppgradera, om dom inte är tok dyra på det. borde kosta max 500:-
jag uppgraderar alltid min bil vid service !
som sakgt så kan du ibörjan efter en uppgradering få konstiga växlingar m.m., till det att bilen adapterat sig.
dom fix som uppgraderingarna gör görs av en andledning! ingen plöjer ner flera hundra tusen på nya mjukvaror om dom inte behövs.
-----------------------
hur gör du med datorn hemma? uppdaterar du nått program i den ibland? eller kör du med windows 95 helt utan uppdateringar?
Jag gillar CarMans liknelse med datorn hemma. Självklart uppdaterar man den. Det är dock en viktig skillnad: Microsoft erbjuder sina uppgarderingar gratis under ett stort antal år (betydligt mer än 2år) efter det att originalmjukvaran lanserats. Borde inte Volvo kunna göra det samma?
Alla vet att det finns mer eller mindre lyckad kod i all programvara och som kund köper man ju en "färdig" produkt. Att sen inte tillverkaren lyckats få den helt färdig vid första försöket är ju inte köparens fel.
Finns det nån organiserad och fri programuppdatering som genomförs vid service utan att kunden ber om det? Jämför Microsofts Servicepack?
nu tycker ju inte jag att 2:- är specielt dyrt för en mjukvara !!! det är viserligen dyrare än gratis som Microsofts uppdateringar är, men komigen 2:- hit eller dit!
Du kan uppdatera bilen när den är bra mycke äldre än 2 år !!! vad fick du det ifrån?
sen får du ju betala för att ladda ned den i billen till den som ska göra det & det gäller ju även med din hemdator! har du inte utrustning & kunskap om hur du uppdaterar hemdatorn så kostar det också pengar!
Nej 2:- är ingenting! Det har du aldeles rätt i.
Men själva nedladdningen från Microsoft är så tillrättalagd att jag även med ringa datorvana klarar att svara ja på ett antal frågor och vips är datorn uppgraderad. Datorn kan faktiskt sköta det helt på egen hand om man vill det. Jag tror till och med att det är grundinställningen i XP och att jag själv måste gå in och ändra om jag vill ha kontroll över processen.
Eftersom bilen är knepigare att ansluta till internet (än så länge) vore det ju högst rimligt att den anslöts till "programuppdateringsfunktionen" hos Volvo när den ändå åker in för service. Samtidigt som oljan rinner ut uppdateras då den programvara som det finns nya utgåvor av, utan att varken jag eller mekanikern/verkaren behöver bry oss i vilka och varför. (förresten, varför är det inte självklart att även programvaran servas?)
En sån process torde spara både tid och pengar åt båda parter. En timme hårdvaruarbete i verkstaden bör väl ge mer vinst i materielkostnad än en timme mjukvarujox. Och kostnaden för arbetstiden är ju den samma oavsett vad mekanikern gör. Som kund kommer jag att få en bil med mindre problem och jag slipper (förhoppningsvis) åka till verkstaden mellan servicarna.
Det jag menade med två år är att nybilsgarantin varar så länge och att jag förhoppningsvis kan räkna med gratis uppgradering av strulande programvara under dom två åren.