Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har letat efter en bra köptipstråd men hittade ingen (finns bra guider på S40/V40 forumet bl.a)...

Hur som helst. Fick idag ett erbjudande om att köpa en 850 GLT - 92. Skinnklädsel, ACC (kyler såklart inte) som gått strax under 10 000 mil. Blanka papper på alla besiktningar sedan -92, aldrig varit några skador på den. Två ägare sedan ny, ägs av en äldre herre idag som knappt använder bilen. Dessutom fungerar inte farthållaren på den, eller den funkar upp till 60-70km/h sen lägger den av om man kör snabbare än de.

Tror inte mätaren är skruvad då alla papper m.m tycks stämma. Dock har jag ej hunnit testa o kolla om även trippmätaren lägger av över 60-70km/h (i så fall kanske en del mil inte har räknats med sedan den gick sönder?). Någon som vet vad det kan vara för fel på hastighetsmätaren?

Min tanke var att lägga ett bra bud på bilen, använda över sommaren och fixa lite småpill för att sen sälja till hösten. Bilen är gammal men i övrigt i bra skick och bra utrustad (med tanke på åldern). Vad tycker ni vore ett bra pris på bilen? Vad tror ni man kan få för kärran om man skulle sälja vidare i ett senare skede?

Mkt tacksam för svar!

Edit: Lade till modellnamn i rubrik
Kan bara ta min egen 850 glt -93:a som exempel. Den har gått skitlångt, 30000 mil och är fortfarande pigg som en 170 hästars bil och tar ingen olja eller har nått annat fuffens för sig.

Den annonserades ut 9500:- och var fin som få på bilden. Inte riktigt lika fin i verkligheten men fullt acceptabel för sin ålder. Jag erbjöd killen 7500:- och fick den för det.
Sålde min gammla bil för 5000:- dvs. samma som jag köpte den för eftersom den inte klarade bes. pga. spräckt framruta så igentligen står mitt 850 bilköp mig inte i mer än 2500:-

Har dock insett att bilen var i bedrövligt skick då allt som kan slitas på den behöver bytas ut och således kommer att tvinga upp kostnaden på bilen till säkert 7500 - 10000:-

För en 92:a i riktigt bra skick nu när jag vet vad jag skall kolla efter så hade jag som absolut max gett 10000.
zymox skrev:
För en 92:a i riktigt bra skick nu när jag vet vad jag skall kolla efter så hade jag som absolut max gett 10000.

Jaså max 10000kr trots de få milen? Men tänkte i samma banor som du... Funderade på att ge ett skambud på 5000 och se vad dom säger! Tanken är ju att man ska gå + på affären såklart! :)
Ja, dom få milen betyder inte så mkt för min del förutom då att det är roligt att ha en bil som inte gått så långt.
Min känns oförskämt pigg för att ha gått 30000 så jag tvivlar på att den presterade bättre vid 10000.
Men nu så här när jag fått lite mer erfarenhet gällande 850:an så känns det lite som att alla dom delarna som jag måste byta på min egen inte har så mkt. med miltalen att göra för det handlar mest om spruckna gummibussningar och slitna sådana. Plus då dom förbannade alu blocken mellan bakaxelhalvorna. Tog hela dan precis och har inte fått slita så hårt på evigheter för att få ut 4:a bultar totalt.

Kan tänkas att jag är snål som få också men så länge du och din köpare blir nöjda så är ju affären god.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]