Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rüttner
Hej..
Jag har en volvo 945-91. När jag var ute och körde med den nu precis, och gjorde en omkörning så låste sig växellådan i 3ans läge, och gick inte ur för än varvräknarn hade gått ner under 4000 varv. snackade med min far lite snabbt på telefon, och han trodde att det var växellådan som behövde bytas. Det luktar även från kopplingen kände jag när jag stannade bilen.
Är det byte av växellådan som gäller eller kan man göra något annat åt saken. för har testat några gånger nu och den hänger sig oavsett växel tills den kommer under 4000varv....
Tacksam för svar

mvh Johan
av Volv8
rüttner skrev:Hej..
Jag har en volvo 945-91. När jag var ute och körde med den nu precis, och gjorde en omkörning så låste sig växellådan i 3ans läge, och gick inte ur för än varvräknarn hade gått ner under 4000 varv. snackade med min far lite snabbt på telefon, och han trodde att det var växellådan som behövde bytas. Det luktar även från kopplingen kände jag när jag stannade bilen.
Är det byte av växellådan som gäller eller kan man göra något annat åt saken. för har testat några gånger nu och den hänger sig oavsett växel tills den kommer under 4000varv....
Tacksam för svar

mvh Johan
Kanske är en/flera kass(a) synkring(ar)?
Användarvisningsbild
av rüttner
emwtur skrev:har du olja i lådan ?
vad är det för låda i bilen ?
Jag vet inte om jag har olja i lådan, har inte tänkt på att kolla det. Ska göra det imorgon när jag slutat jobbet.
Och så undra ja hur man vet vad man har för låda i bilen.
Den är inte trimmad så det är en original låda i bilen.
Användarvisningsbild
av emwtur
4 vxl med överväxel eller 5 växlad ?

4 + od = M46
5 = M47 eller M90
/emwtur
Användarvisningsbild
av rüttner
emwtur skrev:4 vxl med överväxel eller 5 växlad ?

4 + od = M46
5 = M47 eller M90
/emwtur
Ok. tack så mycke... då är det M47 låda jag har.
Användarvisningsbild
av emwtur
kommer inte ihåg vilka som har M90 men sök på forumet så kan du hitta mer information.
jag vet att Volvo "fixade" M90 -95 så skall du byta låda kan det vara något att leta efter...
/emwtur

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]