Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vanten06
Är der någon som kan förklara lite va de e för skillnad mellan mineralolja, delsyntet och helsyntet olja? Vilken ska man köra på? vilken viskositet ska man ha om man använder oljan året runt?
Har en Volvo 850 GLE 93 och ska byta nu men vet inte va man ska hälla i, har kollat instruktionsboken men blev inte klokare av det. Det står att man kan använda del/helsyntet olja om det uppfylde vissa krav.
Användarvisningsbild
av G-kraft
vanten06 skrev:Är der någon som kan förklara lite va de e för skillnad mellan mineralolja, delsyntet och helsyntet olja? Vilken ska man köra på? vilken viskositet ska man ha om man använder oljan året runt?
Har en Volvo 850 GLE 93 och ska byta nu men vet inte va man ska hälla i, har kollat instruktionsboken men blev inte klokare av det. Det står att man kan använda del/helsyntet olja om det uppfylde vissa krav.
Brukar alltid köra helsyntet eftersom jag tycker det är bäst för motorn samt det tål mycket.....
av Uninium
Köpte min 850 GLE förra veckan och jag köpte valvoline maxlife 10w/40 delsyntet,det vart jag rekommenderad av killen på micro och inte deras egna som man kan tro,frågade han hur egentligen deras oljor var och han sa att dom var ok bara att man skulle byta oljan tidigare än mot andra oljor.Alltså så kan det inte vara den "bästa" oljan på marknaden precis..
Användarvisningsbild
av G-kraft
unlock26 skrev:Köpte min 850 GLE förra veckan och jag köpte valvoline maxlife 10w/40 delsyntet,det vart jag rekommenderad av killen på micro och inte deras egna som man kan tro,frågade han hur egentligen deras oljor var och han sa att dom var ok bara att man skulle byta oljan tidigare än mot andra oljor.Alltså så kan det inte vara den "bästa" oljan på marknaden precis..
Jag går alltid på Castrol eller Mobil1 helsyntet...
av wesse
Det är ej bra att ha helsyntet i en gammal motor som gått på mineralolja,då denna har en renade effekt i små spalter tex tätningar och packningar.
Mineral=mineral ifortsättningen oxå. Byt med jämna intervall.
av Perra N
För att undvika ventilslammer i moderna motorer rekommenderas minst delsyntet. Inte kul att byta lyftare på 850n, kostar en del mer än en bra olja....
av Uninium
Oljan som överskottsbolaget säjer(texaco) nån som vet i vilken klass den ligger? tänker på som micros olja eller.. för det var bra pris på helsyntet där 259kr för 4 liter 5W/40 om jag inte minns fel.
av paw
unlock26 skrev:Oljan som överskottsbolaget säjer(texaco) nån som vet i vilken klass den ligger? tänker på som micros olja eller.. för det var bra pris på helsyntet där 259kr för 4 liter 5W/40 om jag inte minns fel.
Lägg till 60:- får du 4 liter Mobil 1. 320:- på Auto Ojanperä i Luleå.
av olson
Lägg till 60:- får du 4 liter Mobil 1. 320:- på Auto Ojanperä i Luleå.[/quote]

Alla vill ju åka från Gävle till Luleå för att köpa olja.... :lol:
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]