Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Klarade inte besiktningen då CO halten och HC halten var för höga, även lamda värdet var för högt.
Har någon något tips eller en ide på vad jag kan göra för att sänka dessa värden?
Tacksam för svar/Stefan
av *pettson*
volvan850 skrev:Klarade inte besiktningen då CO halten och HC halten var för höga, även lamda värdet var för högt.
Har någon något tips eller en ide på vad jag kan göra för att sänka dessa värden?
Tacksam för svar/Stefan
kontrollerat om katalysatorn är hel, eller ens har ett innehåll ? Tänker närmast på en annan tråd här i forumet där lösningen nu kommit på avgasproblemen.
av *pettson*
några fel..
tja.. det kan vara ett av nedanstående elller flera..
tändkablar..
tändstift..
fördelarlock..
rotor..
bränsletryck..
vacumläckage..
igentäppt vevhusventilation..
slitna ventiltätningar eller kolvringar..
massmätare..
lamdasond..
så visst finns det en hel del saker som kan spela in..
Utöver det kan jag väl lägga till om du inte har nåt fysiskt fel men däremot nån felkod som ligger och stör, eller om adaptionen är felaktig och behöver göras om.
så en felsökning kan ju behövas.
Och skriv av alla värden från besiktningsprotokollet. Både 0,6% och 6,0% CO räknas som högt, men det gör skillnad när vi ska lista ut vad som orsakar det.
Högt CO och lambdavärde tyder på läckage i avgasröret.
CO 2,2(0,5)
CO 2500 4,8(0,3)
HC 433(100)
LAMBDA 0,84 (0,96-1,04)
1.CO-halt förhöjd tomgång, för hög
2.Co-halt tomgång, för hög
3. HC-halt tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Hur kan man testa om Lambda sonden är hel?
Tack på förhand :D
volvan850 skrev:CO 2,2(0,5)
CO 2500 4,8(0,3)
HC 433(100)
LAMBDA 0,84 (0,96-1,04)
1.CO-halt förhöjd tomgång, för hög
2.Co-halt tomgång, för hög
3. HC-halt tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Hur kan man testa om Lambda sonden är hel?
Tack på förhand :D
Vad har du för motor?
Ser ut som att kunna vara lambdasonden men då borde miljö/motorfel-lampan lysa
(om den nu lyser med tändningen på och motorn av.)

Som tidigare sagts; kolla felkoder de kan säga mycket.
Kontaktstycket till lambdasonden hittar du ovanpå växellådan. Nu skriver du inte vilket bränslesystem du har, men vi antar att du har 20 ventiler i motorn, och hittar en grå och en svart och två vita kablar från sonden. Den svarta är signalen, mät på den mot jord. Tryck i en knappnål intill kabeln där den går in i kontaktstycket så du kan mäta när den är inkopplad.

När när allt är riktigt och motorn är varmkörd ska den pendla mellan c:a 0,1 och 0,8 volt, där låg signal betyder mager, och hög betyder fet. Med dina avgasvärden borde den alltså ligga konstant hög. Ligger den låg eller stilla på 0,5V är sonden antagligen kass.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]