Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har fått problem med min 740 -89, B230F, sen jag körde igenom en vattenpöl som var djupare än den såg ut.....
Jag kom igenom pölen, men efter 100 m började bilen misstända och sen dog den. Har låtit den torka några dar och fick igång den nu idag. Prolemet är att den misständer slumpmässigt i princip vid alla varvtal. Innan vattenpölen gick bilen utan problem.

Har kollat felkoder där kod 144 återkommer hela tiden och lampan i panelen tänds efter att man börjat köra. Har också haft isär fördelarlocket och rengjort. Märkte ikväll att när man har bilen på tomgång, så klickar det från askkoppen och bilen vill dö. Misstänker att det är pumprelät som spökar, som har nämnts i andra inlägg, och tänkte sätta in ett nytt imorrn (det som sitter i är från 2001).

Någon som har några andra ideer på vad som är fel? Pumprelät är ju rätt billigt, men vill ju inte bara byta prylar på löpande band...

Börjar närma mig 40000-strecket, bara 50 mil kvar, så vore trist om man inte ska nå fram.....

Har kollat hela helgen (till och från), men hittade först nu http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a och http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... c4f9ad4fc8... Har visst tappat sökförmågan efter att bilen slutat funka........
Senast redigerad av 1 NikoTheTiger, redigerad totalt 0 gånger.
Har hållit på hela dagen med bilen, utan framgång.
Har bytt bränslepumprelä, har kollat anslutningen mellan LH 2.4 och EZ-116K enligt

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

Anslutning finns och ingen kortslutning till jord.
Jag antar att strömförsörjningen är ok eftersom det går att få ut felkoder från EZn?
Har rengjort och sprutat kontaktspray i alla kontakter jag har sett i motorrummet.
Har kontrolleat att lambdasensorn funkar som den ska.
Har kollat massegivaren direkt efter luftfiltret, tråden syns inuti. Testade även koppla bort givaren, då gick motorn ännu sämre, dvs den höll på att dö direkt.

Snälla, någon som har någon ide om detta?
Funderar på vevaxelgivaren, men den verkar bra bökig att komma åt.
har en likadan som din,den dummade sig mycket ett tag innan jag fick den,känner förra ägaren)den kunde stanna
utan anledning och missa ibland,problemet var jorden,den brann upp en gång så vi bytade ledning från batteri\till
motor och till kaross och även dom uppe vid ventilkåpan,efter det har den funkat

du menar givaren till svänghjulet?är inte svår att komma åt,sitter rakt nedanför fördelarlocket,tvivlar dock på att de är den,bilen hade inte startat alls då,
Problemet fixat, 740n är tillbaka på banan!
Visade sig vara tändkablarna som var kassa trots allt. Antar att man ska kolla de grundläggande komponenterna innan man börjar fördjupa sig allt för mycket i datorstyrningen....

Ett förslag är dock att det förs in i http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a att felkod 144 kan bero på fel i tändkablar och tändlock.

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]