Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lp1965
Det är 2.0 motor, är det bra eller dåligt? drar den mkt? Några fel på den som brukar uppstå?
Hur släcker man service-lampan?
Den har gått 12.000 mil
När byts kamremmen?
Ska byta olja, vad är rätt oljemängd?
Tacksam för hjälp
Om man bortser från att 2,0 speciellt om det är en utan turo är slö så är det inga speciella fel på dem jämfört mot dem övriga motorerna i samma familj. Kamnremmen byts vid 12.000 mil / 8 år. Det går åt 5,5 liter olja ungefär.
av BipBip
Gratulerar till ett bra bilköp får jag hoppas !?.Är väl klart bättre än många andra bilmärken.Motorn ifråga är väl däremot den stora akilleshälen.Har du bråttom får du nog känna dig blåst men kan du leva med att planera dina omkörningar långt fram så lär det säkert gå bra.Vilket du förmodligen redan vet eftersom jag inte stött på någon som inte provkört sin nya bil innan köpet.
av *pettson*
Du köpte bilen utan att veta nåt av ovanstående frågor? Hur gjorde du då för att kontrollera bilen vid köp så den inte är behäftad med tråkiga fel?
Användarvisningsbild
av lp1965
det är en 98....har ju hafft några 850 så man vet ju lite vad man ska kolla efter...men hann nästan inte kolla nånting p.g.a att jag var på väg till ett dop & plötsligt blev erbjuden bilen, bilen är som ny & inga oljeläckage iaf, allt verkar funka...men vi får se, man vet aldrig med bilar ju :-)
av patrix
12000 mil låter lite lågt för en 98. Kollade du upp det med bilprovningen? Hade ägaren någon förklaring?
Hur du släcker servicelampan finns på forumet. Bara att söka
Användarvisningsbild
av ketto
patrix skrev:12000 mil låter lite lågt för en 98. Kollade du upp det med bilprovningen? Hade ägaren någon förklaring?
Hur du släcker servicelampan finns på forumet. Bara att söka
Behövs väl ingen förklaring egentligen!

Ägaren kanske inte har kört så mycke me bilen! :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Min gammla jobbarkompis köpte en s70 2,0 får några år sedan och är helt nöjd med motorn. De har barn och kör mesta dels i stan och behöver ingen racerbil. Så hoppas du är nöjd med din nya bil och inte lyssnar så mycket på alla andras åsikter :wink:
av patrix
ketto skrev:
Behövs väl ingen förklaring egentligen!

Ägaren kanske inte har kört så mycke me bilen! :wink:
Med tanke på hur det fifflas med mätarställningar så tycker jag man ska vara misstänksam mot låga miltal. Och det är ju oftast lätt att kolla med bilprovningen vad som står i deras gamla protokoll.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]