Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Davidalb
Jag har en S70 -00 som är utrustad med Air condition - ECC. Den slutade och funka en dag när det var som varmast denna sommar 8). Jag lät en yrkesman kolla och det visade sig att det fanns tillräckligt med gas eller vätska...Han tipsade dock om några saker bla att det är en platta som ska gå emot vid kompressorn och den kan ha svårt att slå emot vid varmt väder. Vi har upplevt ECCn har funkat ett tag men nu vid varmt väder, och då den behövs som mest, funkade den inte. Jag kollade nu genom att ta ur kontakten och sedan sätta in den igen och se om plattan slår emot. Ena gången slog den emot och nästa inte. Är det någon som vet. Finns det något annat sätt än att ta bort distansbrickor för att den ska bli ett mindre mellanrum och därmed att magneten ska kunna orka ta ihop?
av olagutt
det är nog det enda ,gjorde detta på min i går och nu fungerar den perfekt men det är lite trångt och du måste räkna med några timmars arbete om du inte lämnar in den på någon värkstad
Användarvisningsbild
av Davidalb
Var det så innan du repade att din ECC funkade till och från och mest att den inte funkade när det var som varmast? 8) Har du tillgång till någon beskrivning eller finns det i någon av Heynes beskrivningar?
av *pettson*
Davidalb skrev:Jag har en S70 -00 som är utrustad med Air condition - ECC. Den slutade och funka en dag när det var som varmast denna sommar 8). Jag lät en yrkesman kolla och det visade sig att det fanns tillräckligt med gas eller vätska...Han tipsade dock om några saker bla att det är en platta som ska gå emot vid kompressorn och den kan ha svårt att slå emot vid varmt väder. Vi har upplevt ECCn har funkat ett tag men nu vid varmt väder, och då den behövs som mest, funkade den inte. Jag kollade nu genom att ta ur kontakten och sedan sätta in den igen och se om plattan slår emot. Ena gången slog den emot och nästa inte. Är det någon som vet. Finns det något annat sätt än att ta bort distansbrickor för att den ska bli ett mindre mellanrum och därmed att magneten ska kunna orka ta ihop?
Det finns inget annat sätt som är tillförlitligt. En del har bänt ihop sakerna ,eller till och med slagit med kofoten.. men ett huvudkrav är att det blir JÄMT på hela varvet och det kan man inte uppnå då. Isär med det hela och sen bort med schims tills du har rätt avstånd emellan så blir det som nytt.
av olagutt
exakt samme problem som du ,det du gör är ta av hjulet av med inner skärmen bort med driv remmen se hur den är monterat .nu ser du hur du måste göre for att lösa kompressorn sitter med 4 skruv koppla ej bort några slangar från denne skruv lös kanalen till kabel härvan som ligger i vägen så du får flytt den lite så du får ner kompressorn så att du kommer till att skruva lös den 8 mm skruv som sitter i mitt på hjulet jag satte dit 2 5mm skruv i dom gängade hålen och höll fast hjulet med en skruvmejsel som jag tok mellan dom skruv 8 mm sitter inte hart så den kommer med en gång så skruvar du in 3 stk 5 mm skruv med 6 kant huvud ca 25-30 mm långa annars kan du få problem det gjorde jag och då måtte jag gänga nytt så är det bara att skruva lite försiktigt till den är lös chimsen följde med hjulet ut 2 stk så jag tog bort den tjockaste då blev det ca 025 och det funkar perfekt och nu slipper jag det rycket som kom när kompressorn slog in går väldig mjukt som en nyare bil ,hoppas du forstog något av det jag skrev men om du har skruvad lite så ser du nog hur du ska göre det är inte svårt bara ta tiden till hjälp
Användarvisningsbild
av Davidalb
För ett knappt år sedan var bilen inne på verkstad. De fixade bort chimsar och vad jag har förstått har det funkat bra, det har ju dock inte varit varmt förrän nu. Väl på väg från Skeå till Sthlm upptäckte vi hur dåligt den kyler = inget alls :( . Finns det något sätt att kolla AC-funktionen. Behöver tips på vägen, eftersom jag just nu inte kan kontakta verkstaden förrän jag kommer hem...
Tacksam för goda råd.

David A
Användarvisningsbild
av Davidalb
Hej
Det verkar inte som att kompressorn slår igång.

Någon som vet svar på mina frågor:
Kan relä till AC, som sitter i lådan för huvudsäkringar, brukar gå sönder?
Vart sitter skarvkontakten till kompressorn?

Tacksam för svar

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]