Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hylman
Bromskivor bak har rostat lite väl mycket. oken har bara ett drygt år på nacken, felet är säkert att bilen stått stilla mycket och att jag har en ovana att planera körningen och motorbromsa för mycket.
För länge sen bättrade jag bromsskivor på en gammal 360 med ett trick som inte kommer från den officiella manualen: jag stack in en fin smärgelduk mellan skiva och belägg, bromsade en gång så den fastnade, och sen tog jag några varv runt kvarteret med lätt broms. Jag har för mig att det funkade ok.
Jag funderar på om jag ska våga testa det igen. Jag vet inte om det finns några andra trick som är enklare eller säkrare för att snabbt slipa ner rostiga skivor? Vad brukar ni göra?
Användarvisningsbild
av päpplet
Ta rondellen med stålborsten i och slipa av med den eller om man är riktigt lat, palla upp bakaxeln och svarva bort rosten med bromsklossarna genom att köra bilen med bromsen i :lol:
av Hylman
Att palla upp bakaxeln låter ju som ett riktigt skeppartrick! Behöver man inte köra ganska länge för att nåt ska hända? Har för mig att jag läst om att slipa med kopparpasta el liknande på skivorna, men är lite skeptisk till att ha 'smörjmedel' där, eller?
Användarvisningsbild
av päpplet
Vet väl inte riktigt om man ska göra så men det blir ju bättre än innan förutsatt att skivor och belägg är jämt slitna.
Vi gjorde på på en kompis bil med agadiff och det är bara att gasa och bromsa så motorn håller på att storkna så har du fått bort det värsta efter 20 sekunder kanske :P Kör tills det börjar bli lite hett och kolla om det ser bättre ut annars låt det svalna och prova lite till :wink:
av Hylman
päpplet skrev:Vet väl inte riktigt om man ska göra så men det blir ju bättre än innan förutsatt att skivor och belägg är jämt slitna.
Näe, det finns säkert inte i någon manual ;-) Men det känns ju ett snäpp mer seriöst än att prega in smärgelduk under beläggen. Och det verkar ju som man får jobbet gjort riktigt fort. Jag såg framför mig att man skulle stå och gasa en halvtimme mitt i bostadsområdet. 20 s låter ju ganska acceptabelt. Jag ska helt klart testa detta!
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]