- fre 07 maj 2010, 21:32
#407394
Besiktade min Volvo 855 -95 men fick underkänt för att HC och CO 2500 var för hög vid tomgång. HC låg på 136 (100) och CO 2500 0,4 (0,3). Besiktningsmannen tog ut bilen på en runda och körde ur den rejält för att få katalysatorn varm vilket inte hjälpte. Men avgasvärderna var helt okej vid höga varv.
Jag gjorde en service och bytte olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter samt tändstift. Innan ombesiktningen hällde jag i 2 flaskor med K-sprit på en halv tank. Fick då ännu högre värden på HC. Värdena var då HC 159 (100) och CO 2500 0,4 (0,3). Detta kan bero på att denna besiktningsman inte varvade ur motorn innan.
Nu snurrar det i huvudet vad som kan vara galet. Har knackat på katalysatorn men tycker mig inte höra att det ligger något löst i den, dock lite ihåligt men det kanske det ska vara? Har ändå funferingar om det är den som kan vara slut, men hur vet jag det i såna fall?
Någon som har någon annan ide vad det kan vara? Har tänkt krypa under bilen i helgen och kolla om det finns några avgasläckor, men vet annars inte hur jag ska komma vidare.
Jag gjorde en service och bytte olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter samt tändstift. Innan ombesiktningen hällde jag i 2 flaskor med K-sprit på en halv tank. Fick då ännu högre värden på HC. Värdena var då HC 159 (100) och CO 2500 0,4 (0,3). Detta kan bero på att denna besiktningsman inte varvade ur motorn innan.
Nu snurrar det i huvudet vad som kan vara galet. Har knackat på katalysatorn men tycker mig inte höra att det ligger något löst i den, dock lite ihåligt men det kanske det ska vara? Har ändå funferingar om det är den som kan vara slut, men hur vet jag det i såna fall?
Någon som har någon annan ide vad det kan vara? Har tänkt krypa under bilen i helgen och kolla om det finns några avgasläckor, men vet annars inte hur jag ska komma vidare.