Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonnieBack
Besiktade min Volvo 855 -95 men fick underkänt för att HC och CO 2500 var för hög vid tomgång. HC låg på 136 (100) och CO 2500 0,4 (0,3). Besiktningsmannen tog ut bilen på en runda och körde ur den rejält för att få katalysatorn varm vilket inte hjälpte. Men avgasvärderna var helt okej vid höga varv.

Jag gjorde en service och bytte olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter samt tändstift. Innan ombesiktningen hällde jag i 2 flaskor med K-sprit på en halv tank. Fick då ännu högre värden på HC. Värdena var då HC 159 (100) och CO 2500 0,4 (0,3). Detta kan bero på att denna besiktningsman inte varvade ur motorn innan.

Nu snurrar det i huvudet vad som kan vara galet. Har knackat på katalysatorn men tycker mig inte höra att det ligger något löst i den, dock lite ihåligt men det kanske det ska vara? Har ändå funferingar om det är den som kan vara slut, men hur vet jag det i såna fall?
Någon som har någon annan ide vad det kan vara? Har tänkt krypa under bilen i helgen och kolla om det finns några avgasläckor, men vet annars inte hur jag ska komma vidare.
av Volvo_740_GLT
Rengör vevhusventilationen, k-sprit har ingen effekt på hc-halten
Senast redigerad av 1 Volvo_740_GLT, redigerad totalt 0 gånger.
av JonnieBack
Volvo_740_GLT skrev:Rengör vevhusventilationen, k-sprit har ingen effekt på hc-halten
Har vevhusventilationen även med CO värdet att göra?
av JonnieBack
Jag tog och undersökte vevhusventilationen. Där ventilationen går in i insuget var det väldigt kladdigt. Ska det sitta någon sil där som tar upp allt klägg? Nu lyckades jag ta sönder själva plastanslutningen man skulle vrida och dra anslutningen, så jag lär införskaffa en ny.

Måste besikta bilen senast på fredag, tänkte då testa att koppla ur ventilationen då och göra ren den sen eftersom jag inte hinner innan. Kommer detta att hjälpa? Kan man få både höga HC & CO värden på tomgång om det finns massa klägg som kommer in i förbränningen?
av JonnieBack
Jag besiktade idag bilen med bortkopplad vevhusventilation, men avgasvärderna var ändå lika. Pratade med en verkstad och dem trodde att det är katalysatorn som inte vill fungera på låga varv. Dem sa att man kan köpa en universalkatt och montera efter den befintliga så tar den och renar det som den första inte klarar av. Så antingen blir det att köpa en sån på Biltema för 700:- eller köpa en komplett inkoppling på Biltema för 2000:-
av *pettson*
JonnieBack skrev:Jag besiktade idag bilen med bortkopplad vevhusventilation, men avgasvärderna var ändå lika. Pratade med en verkstad och dem trodde att det är katalysatorn som inte vill fungera på låga varv. Dem sa att man kan köpa en universalkatt och montera efter den befintliga så tar den och renar det som den första inte klarar av. Så antingen blir det att köpa en sån på Biltema för 700:- eller köpa en komplett inkoppling på Biltema för 2000:-
Ledsamt att dom sa så, dom har alltså inte en susning om hur en katalysator jobbar. En katalysator fungerar inte så helt enkelt. Den kräver vissa förutsättningar för att kunna rena. Den förutsättningen finns inte kvar bakom din ordinare katalysator även om den inte renar fullt ut. Den måste ersättas helt.
av JonnieBack
Jag har ännu inte köpt någon katalysator eftersom jag inte vet säkert om detta är felet. Om jag inte fattar helt fel så kan t.ex. även lambdasonden, tempgivaren till motorn och termostaten vara en anledning till högt HC och C0. Jag hade tänkt mäta upp lambdasonden men det verkar som det inte sitter en vanlig enkel lambdasond utan en bredbandssond på 5V istället för 1V. Är osäker om dessa går att mäta, om någon vet får ni gärna skriva hur man gör.

Jag tog och kollade felkoderna på bilen och fick då på stift A7 felkod 1-2-2 som betyder "motortemperaturgivarens period för lång". Kan detta fel påverka så att bilen kanske går för fett och katalysatorn inte klarar av att rena avgaserna? Om man byter den antar jag att det är ide att byta termostaten också.
av JonnieBack
Var ut en vända och åkte med bilen för att kolla hur tempmätaren på instrumentpanalen visade, men det är svårt att veta vilken temp den visar eftersom ingen gradering finns. Men den går aldrig över klockan 3 utan ligger mellan klockan 3 & 4. Är detta normalt eller ska den ligga högre?
av JonnieBack
Var ut en vända igen och såg att tempmätaren ligger konstant på klockan 3. Kan det vara något fel på tempgivaren ändå fast visaren på instrumentpanelen visar rätt? Det är ju trots allt en felkod på den (A7 1-2-2).

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]