Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag testat Pettsons tips om att snurra på hjulet och känna på fjädern, men inget känns.
Endast när hjulet stannar eller om jag rullar det fram å tillbaka så känner jag ett litet ryck i fjädern, men det är väl pga det glapp som finns i växellådans kuggar?

Men jag märkte också att vänster hjul snurrar tyngre än Högra hjulet, det kan väl bero på olika saker tex bromsen ligger mera an på den sidan eller så är det differentialen som påverkar det?

Kan det ändå vara något lager i växellådan som låter pga den fuktar lite olja från packboxen ut till vänstra drivaxeln. Det är inga stora mängder olja utan det är bara lite fuktigt.

Jag har nog glömt att tillägga att bilen har ett missljud från växellåda vid start och körning på låga varv med låga växlar och vid gaspådrag, är som något typ av rassel. Det har jag läst om tidigare att det är ingående lagret till växellådan som väsnas. (Ganska vanligt om jag förstod det rätt)
Problemer är löst.
Det var höger hjullager fram som väsnades, pallade upp bilen och bad brorsan gasa upp hjulen i ca 90km/h och då kändes kraftiga vibrationer i fjäder, skärm och hjulhus på samma sida.

Bytte Hjullagret och det blev tyst.

Stort tack till Erico och Pettson som hade mycket bra tips. :D
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]