Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sara83
Jag har en 850 -92 som visar felkod 3-1-3 dvs. växelgivaren, har nu fått reda på att man behöver plocka isär den och rengöra + smörja in. men problemet är hur man plockar bort / öppnar den.. det sitter ju en massa kablar och de sägs att det ska finnas en kontakt, men hittar ingen sån.. så frågan är hur man gör? kan ju knappast klippa av dom o skarva ihop igen... ?:-/
av rd350
Byt lägesgivaren så håller det. När du har den nya i handen så ser du hur det ska sitta.
av sara83
Jo, vi har en lös givare så vet hur den ska sitta o så, men hittar ingen kontakt, man kan ju knappast klippa kablarna.. måste ju finnas en kontakt någonstans..
av sara83
:D nu e skiten borta.. så nu e det bara dit med en ny! var ju inte så avancerat som jag trott :lol:
Användarvisningsbild
av Gorm
se denna länk http://volvospeed.com/Repair/pnpswitch.php
efter monteringen så gick inte bilen starta på neutral men väl på parkeringen pga att vi inte har detta special verktyg från VOLVO. för att kolla startlägena så använde jag startkablar med batteriet på marken ( se till att du inte kortsluter när du jobbar med kablarna lösa)och en kille som satt och provade att starta bilen i neutralläge och så vred jag sakta givaren tills bilen startade. skruvade fast givaren och kollade sen att allt fungerade som det ska. att den startar i parkerings och neutralläget att den INTE startar i övriga lägen samt att backljuset tänds när backen är i

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]