Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuda1212
kan någon svara mej vad man ska täcka över när man ska tvätta motorn på en v40 03a
av N0RBERG
Jag täckte inte över något när jag körde en motortvätt. Däremot så körde jag hela motorutrymmet med tryckluft efteråt för att få bort allt vatten. Sen lät jag bilen stå med huven öppen i gassande solen i ett par timmar. Har inte haft några problem efter motortvätt.

Det jag hört är att vissa fått problem efter motortvätt, då de fått vatten i tändstiftsbrunnarna vilket gjort att bilen gått som en påse nötter. Men även det fixar tryckluft :-)-)
Användarvisningsbild
av hixen
Som ovanstående skriver, behövs det egentligen inte. Men har du öppet filter= täck över. Spruta inte direkt emot generatorn, annars täck. Extra åtgärd kan vara att skruva bort den översta motorkåpan och se så inte massa vatten lagt sig under där, eller tex. gammal olja som man kan ta i samma veva. För övrigt, sunt förnuft och undvik där du ser massa kabelskor osv. kolla innan om du ser någon kontakt där plastslangen lossnat intill kontakten, laga isf med eltejp. Och tvätta aldrig med varm motor, Lycka till, Mvh
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja som tidigare sagt kolla så det inte ligger vatten vid tändstiften och sen kanske du inte behöver ha max-tryck överallt.
Har tvättat min på detta viset utan problem iaf.
Om det inte är varmt och torrt väder kan du ju alltid varmköra motorn ordentligt efteråt så torkar nog allt vatten bort.

Lycka till.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]