Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frippa
Tjo..Har bytt lambda på min S40 2,0 SE -97:a. Satte dit en begagnad från en S40 (likadan) för den förra var en Biltema som kabeln gått av på. Men hur som hellst så tänder den sig pö om pö.. Ibland direkt vid start men oftast efter en liten stund. Kvittar om jag kör lugnt eller gasar på hårt. Det är VÄLDIGT sporadiskt ändå!
Så,,, kan en lambda funka "lite grann",typ en stund(om den börjar bli dålig?) Eller e de nå annat fel som är på gång?
Det är dock inte jämnt(=varje gång) jag kör med bilen men nästan..
Kan de vara ett kabelbrott på G?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan ju vara glapp någonstans. Men det symptomet du beskriver låter exakt som innan jag var tvungen att byta min främre lambdasond. Den lyste lite då ock då, mer ofta ju längre tiden gick. Till slut lös den hela tiden.
När jag läste ut felkoderna fick jag koden "främre lambdasond förvärmning" och rådet att byta sonden, vilket jag gjorde och sedan dess har den inte lyst nåt mer.

Det finns ju två sonder. En framför och en efter katalysatorn. Vilken är det du bytte?
Användarvisningsbild
av Frippa
Jag har bytt den framför..Hmm, ja jag tror att den tänder sig nog varje gång nu. Efter cirka 1-2 minuter..så det e väl på gång då.. :)
Har samma fel på min bil (V40 -97 1,8) och fick hel galna lambda värden på förhöjd tomgång när jag besiktade.
Det hela startade när jag bytte avgasrör efter att kört omkring med ett som varit av efter första ljudämparen (trodde att det kunde vara nått glappt eftersom det kom i samband med bytet).
Läste av felkoden på motor och fick fram till att det är fel på främre lambdasonden. Det kunde även vara luftläckage vid insuget , men jag har kollat det och där var det tätt.
Har inte hunnit bytt lambdasonden än men tror inte att det skulle vara nått annat än främre lambdan eftersom felkoden säger så.
(Stod att man skulle nollställa koden genom att lätta på batteripolen i 20min)

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]