StefanT5 skrev:Har varit i kontakt med 3 bilar med detta felet.
Hade in min för byte av tryckare för utan nog med olja när de är slitna så öppnar de inte sa de på volvo och resultat är att bilen inte startar.
En jag känner på volvo som bytte dom tog bara betalt för delarna.
Vanligt fel sa han när de blir slitna.
Konstigt nog har volvoverkstäder haft många åsikter gällande tryckare, dom är för låga så ventilerna öppnar inte, och att man kan få dom att översträcka sej, att man kan få igång bilen med oljebyte, ja säkert 10 lösningar.
Sätter man sej in i konstruktionen på tryckarna så kommer antalet gissningar att minska. Du är insatt i att ventilerna i bilen längdar sej vid uppvärmning? Att totallängden på ventilerna skiljer sej kalla och varma på grund av utvidgning. Det kräver en ganska smart konstruktion. Gällande översträckta tryckare så känner jag bara till att peugeot har ett problem med detta vid fel oljetyp och deras konstruktion på tryckaren är helt annorlunda.
Det är inte så att olja flödar fritt hursomhelst igenom tryckarn,a och inte kan dom göra vadsomhelst med denna konstruktionen. Klart är att motorerna tappar kompressionen, om man nu skulle ha oturen att få en öppen ventil, kanske på grund av kärvning i ventilstyrningen så kommer man naturligtvis att tappa kompressionen på den cylindern. Men problemet vi pratar om gör att kompressionen tappas på 5 cylindrar av 5 möjliga, så många ventiler (minst 5) lär inte stå öppna samtidigt oavsett vad man tror är anledningen.
Men hur jobbar en tryckare då?
Först och främst skiljer det 2,25mm mellan en punkterad tryckare i lägsta läge mot en som är uppblåst i översta läget. Vi har ventiler som ska öppna långt mycket mera än 2,25mm. Hur mycket beror på vilken typ av kamaxel. Men vi är alltid över 7mm i duration. Så hur vi än gör så finns det mera öppning än en tryckare någonsin skulle kunna ta bort genom att vara punkterad.
*Kamaxlarna öppnar och stänger ventilerna via hydrauliska ventiltryckare. ventiltryckarna är oljefyllda och självjusterande.
Fjädern inuti ventiltryckarcylindern håller ventiltryckaren tryckt mot kamaxeln, den ger ett lägre tryck än ventilfjädern för att inte ventilen ska hindras vid längdutvidgning.
En backventil hindrar olja från att pressas ut när kamaxeln påverkar ventiltryckaren och när oljetrycket inuti ventiltryckarcylindern är högre än motorns oljetryck.
*Ventiltryckaren på kamaxelns grundcirkel
Olja kommer från kamaxellagerhusets oljekanal och trycks in i ventiltryckaren via spår och hål i sidan. Oljan passerar genom slitsen i ventiltryckarens tak in i kolven. Eftersom motorns oljetryck är högre än oljetrycket i ventiltryckarcylindern när ventiltryckaren ej belastas av kamaxelns nock, passerar oljan förbi backventilen in i ventiltryckarens cylinder.
*Kamaxeln pressar ned ventiltryckaren
När ventiltryckaren pressas nedåt blir oljetrycket i ventiltryckarcylindern högre än motorns oljetryck, backventilen stänger och ventiltryckaren arbetar som en enhet.
*Ventiltryckaren tillbaka på kamaxelns grundcirkel
Motorns oljetryck är större än oljetrycket i ventiltryckarcylindern, backventilen öppnar och släpper in olja så att ventiltryckaren trycks mot kamaxeln.
Huruvida personal jobbar gratis för att byta vet jag inte, jag skulle aldrig någonsin utföra det jobbet gratis då det inte är riktigt nåt som går på en fikarast.
Nåt som är vanligt däremot som volvo utför EFTER det att man sålt på kunderna tryckare som fortfarande skramlar när kunden får bilen. Är att plocka ned oljetråget och rengöra det samt rengöra eller byta oljepickup mot ett nytt utförande. Då har pumpen lättare att suga upp oljan och oljetrycket ökar i toppen. Nåt som dessutom är otroligt vanligt är koks i oljekanalerna uppe i toppen, nåt som rengörs och åtgärdas när volvo byter tryckarna. Tryckarna behöver långt ifrån alltid vara slut, det är lika ofta dåligt tryck till dom.
ALLA bilar som jag varit i närheten av och som använt den typen av lösning som innefattar lite olja i cylindern har fått bilen startad, utan att överhuvudtaget använda volvos *tips* eller några byten. Jag har ett 100% igt resultat och då pratar vi inte om 25 bilar.. eller 50 vi pratar kanske 400 bilar?
Jag har också hört att det är ett vanligt fel när dom blir slitna. Och det är sant. Men det gäller inte tryckarna utan cylinderloppen. Man har helt enkelt en lägre grundkompression som lättare slås ut när oljeringar och kompressionsringarna blivit mjuka efter hög ålder eller många mil. Tar vi då bort lite av oljan som tätar mellan cylinder och kolvringar så är komplösheten ett faktum. samtliga får tillbaka kompet med några matskedar olja och samtliga startar. Alla har garanterat en varierad oljenivå.