Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MartinBl
Hej,

har jag på vindrutetorkarna normalt och sen stänger av dem så stannar de vid klockan 1 på vindrutan.
Jag kan få ner dem till klockan 2 genom att chippa lite på spaken som styr.
Några tips på hur jag ska fixa detta'?

tack
Användarvisningsbild
av emwtur
sitter en brytare i motorn - den skickar en signal tillbaka till intervallrelät som skickar ström tillbaka till motorn !
så i ditt fall kan det vara vilken som - om torkaren alltid stannar i samma läge kan man väl anta att motorn ligger högt på listan att kolla upp !

/emwtur
av MartinBl
emwtur skrev:sitter en brytare i motorn - den skickar en signal tillbaka till intervallrelät som skickar ström tillbaka till motorn !
så i ditt fall kan det vara vilken som - om torkaren alltid stannar i samma läge kan man väl anta att motorn ligger högt på listan att kolla upp !

/emwtur
Den parkerar mellan klockan ett och två, aldrig 3. Men när den går sveper den fint som den ska, från kl 3 till kl 9.
Men det är alltså parkeringen som blir fel.

När jag kör intervall så vilar den alltid på klockan 1 eller 2, aldrig tre.

Vad är fel då, motorn eller relät tro?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det som krävs är att man lyfter torpedplåten och flyttar läget på torkaraxeln. Detta genom att lossa motorn, ställa axeln i rätt (yttre) läge, montera tillbaka motorn etc.
av MartinBl
Jocke S. skrev:Det som krävs är att man lyfter torpedplåten och flyttar läget på torkaraxeln. Detta genom att lossa motorn, ställa axeln i rätt (yttre) läge, montera tillbaka motorn etc.
Okej, tack! Jag är ju en rookie. Nu har jag inte ens tagit av plåten som är ovanför motorn - och mellan motorhuven och vindrutan. Är det den som är torpedplåten?
Så enligt dig så är rotorsaken mekaniskt och inte elektriskt?
Ok, jag ska se om jag pröva detta nästa helg kanske.
av Cicaro
Om det fungerar när du står still; Kontrollera först så att muttern som sätter fast torkararmen är fastdragen, annars kan vinddraget göra att inte torkararmen orkar gå ned...
av MartinBl
Cicaro skrev:Om det fungerar när du står still; Kontrollera först så att muttern som sätter fast torkararmen är fastdragen, annars kan vinddraget göra att inte torkararmen orkar gå ned...
Tack, men den är sån även om bilen står stilla.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
MartinBl skrev:
Jocke S. skrev:Det som krävs är att man lyfter torpedplåten och flyttar läget på torkaraxeln. Detta genom att lossa motorn, ställa axeln i rätt (yttre) läge, montera tillbaka motorn etc.
Okej, tack! Jag är ju en rookie. Nu har jag inte ens tagit av plåten som är ovanför motorn - och mellan motorhuven och vindrutan. Är det den som är torpedplåten?
Så enligt dig så är rotorsaken mekaniskt och inte elektriskt?
Ok, jag ska se om jag pröva detta nästa helg kanske.
Torkarna sveper ju över rutan som dom ska (skriver du). Men dom stannar alltid vid samma läge (på rutan)...
När du startar torkaren och stänger direkt igen, så går torkarmotorn ett varv. När motorn snurrat ett varv så når motorn en brytare som stannar motorn.
Om axeln som motorn driver står i fel läge när motorn står i s.k. pausläge, så stannar även torkarna i fel läge.

Edit! Torpedplåten är den plåten som sitter mellan motorhuv och vindruta.
Användarvisningsbild
av emwtur
det viktiga är egentligen om torkarna ALLTID stannar kl 1 eller om dom ibland stannar på kl 1 och ibland i rätt läge !
hur är det ?
/emwtur
Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]