Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Hej! Min AC OFF blinkar titt som tätt, och med hjälp av en tråd här lyckades jag läsa ut att det är felkod 214.
Enligt http://caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf bör det vara Servomotor fails to operate within 10 seconds.

Vad innebär detta? Finns det fler servon än styrservot? Det verkar funka utmärkt. Hittade ingen annan i 9xx forumet som fått den :(
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
du hänvisade själv till en instruktion där det står vad servomotorn är :-)
- tips! - den öppnar ett spjäll.
/emwtur
av I.H.P
Pos 2 i sprängskissen på sid 7 visar servomotorn som styr spjället för luft till/förbi värmeelementet.
Kan mycket väl vara något i lufttrumman(plastpåse?) som ligger och spärrar spjället, lätt hänt att saker sugs upp från passagerargolvet vid recirkulation.
//Björn
Användarvisningsbild
av crumpets
Det bara slutade blinka en dag :| Kanske den hade kläggat igen av att bilen stått sålänge, och det löste sig när den fått köra ett tag? Det har inte blinkat alls på ett tag.

Märkligt... Tack för tipset i alla fall! Blir till att kolla där nästa gång det blir så igen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Bumpar denna då jag hade glömt att den fanns och samma problem kvarstår.
Den blinkar alltså fortfarande, och någon kyla får jag inte. Tryck i systemet finns, så det känns logiskt att servot blockeras/är paj så att luften inte kan skickas till kylpaketet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rev ut en massa idag och identifierade servot. Den rör sig när man slår på osv. Dock stannar ACn och börjar blinka felkod efter en stund. Det verkar vara en jäkla bit in till lådan som servons lilla arm går till.
Nån som vet hur jag ska fortsätta härifrån?
Användarvisningsbild
av crumpets
Skriver vidare om felsökningen här i tråden...
Idag glodde jag igenom vadis och upptäckte att felkoden snarare handlar om att motorn brummar på för länge, dvs 10+ sekunder.

Klurar på om detta kan vara för att potentiometern som anger hur långt servot brummat inte visar rätt. Kommer att ta isär servoboxen och testmäta den när jag får tillfälle.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nu är motorn urtagen och öppnad och den ser inte skadad ut. Den rör sig när man vrider på värmereglaget.

En sak som är lite märklig med styrenheten är att den ibland fastnat på att lysa på återcirkulering även om man stängt av det.
Kan det ev. vara så att det är styrenheten i sig som är paj? Enl. kopplingsschemat finns ingenting mellan servo och styrenhet utom vanlig sketen kabel, så någon av dessa bör vara paj.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mailade tre volvoverkstäder i närheten för att fråga om någon hos dem påträffat felkod 2-1-4 förut, om det kanske var något välkänt eller så. Fick det fantastiska erbjudandet 1500 spänn för en felsökning jag gör lika bra själv..

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]