- tis 11 maj 2010, 21:44
#408716
Calle har rätt. Men grundläggande måste vi vara överens om några saker;
Ju snabbare du svänger, ju mer kraft verkar i sidled från däcken! ( Därför sladdar du när halt då friktionen är lägre). Ytterlighet när du tippar upp med bilen på ena sidan, då har du 100 % (av axeltrycket) på det däcket. Detta kallas centrifugalkraft. Sliter på underlaget i radiens riktning.
När jag kör framåt 1 72 knutar (20 m/s) och bromsar säg på 5 sek till noll, bilen väger 2000 kg. Innebär retardation ( eller neg acc) på 4 m/s2 ( 20 m/s / 5 sek) och newtons andra lag F=ma ger 80 kN eller säg 8 tons bromskraft. All denna rörelseenergi går i värme ( skivorna samt däckytan och vägen)), Om bilen kanske har 80 % bromskraft på fram, ska säg lite enkelt 6,5 ton tas fram och 1,5 ton bak (detta lite lekmannaaktigt förklarat).
varför har jag mer kraft att ta fram? Jo, bilen strävar efter att tippa framåt, men hålls kvar av massan i aktern. Vikten på bilen är den samma, men vi pratar om rörlig energi. För att över huvud taget kunna ta 80 % fram måste jag ha högre belastning (kraftvektor) på framaxeln. Lite enkelt kan jag säga att 80 % av bilens vikt bromsas med framaxeln och jag får en ökad belastning fram. Denna kraft tas upp av däckens beröringsyta mot asfalt och med friktion - ja då stannar det. Så om du håller med att 80 (bil eller hoj) bromsas fram, har du per automatik 80 % av effekten som ska ner i underlaget. Dock inte samma som 80 % av vikten ligger där då det beror på hur tyngdpunkten ligger. Om jag dessutom svänger och bromsar, får jag 2 krafter som verkar, dels bromskraften samt centrifugalkraften.
krafterna finns där i varje ögonblick och bryr sig i varje tidsenhet inte så mycket om hjulet rullar...Men jag måste nog lägga av här, då jag inte på kort tid kan lära ut eller slänga in en massa formler. Det blir lite fel med fysikarbete mot tyckande..Det är enklare att testa på cykel än lastbil, men principen är densamma. :lol: :lol:
Ju snabbare du svänger, ju mer kraft verkar i sidled från däcken! ( Därför sladdar du när halt då friktionen är lägre). Ytterlighet när du tippar upp med bilen på ena sidan, då har du 100 % (av axeltrycket) på det däcket. Detta kallas centrifugalkraft. Sliter på underlaget i radiens riktning.
När jag kör framåt 1 72 knutar (20 m/s) och bromsar säg på 5 sek till noll, bilen väger 2000 kg. Innebär retardation ( eller neg acc) på 4 m/s2 ( 20 m/s / 5 sek) och newtons andra lag F=ma ger 80 kN eller säg 8 tons bromskraft. All denna rörelseenergi går i värme ( skivorna samt däckytan och vägen)), Om bilen kanske har 80 % bromskraft på fram, ska säg lite enkelt 6,5 ton tas fram och 1,5 ton bak (detta lite lekmannaaktigt förklarat).
varför har jag mer kraft att ta fram? Jo, bilen strävar efter att tippa framåt, men hålls kvar av massan i aktern. Vikten på bilen är den samma, men vi pratar om rörlig energi. För att över huvud taget kunna ta 80 % fram måste jag ha högre belastning (kraftvektor) på framaxeln. Lite enkelt kan jag säga att 80 % av bilens vikt bromsas med framaxeln och jag får en ökad belastning fram. Denna kraft tas upp av däckens beröringsyta mot asfalt och med friktion - ja då stannar det. Så om du håller med att 80 (bil eller hoj) bromsas fram, har du per automatik 80 % av effekten som ska ner i underlaget. Dock inte samma som 80 % av vikten ligger där då det beror på hur tyngdpunkten ligger. Om jag dessutom svänger och bromsar, får jag 2 krafter som verkar, dels bromskraften samt centrifugalkraften.
krafterna finns där i varje ögonblick och bryr sig i varje tidsenhet inte så mycket om hjulet rullar...Men jag måste nog lägga av här, då jag inte på kort tid kan lära ut eller slänga in en massa formler. Det blir lite fel med fysikarbete mot tyckande..Det är enklare att testa på cykel än lastbil, men principen är densamma. :lol: :lol:
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget