Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Calle har rätt. Men grundläggande måste vi vara överens om några saker;
Ju snabbare du svänger, ju mer kraft verkar i sidled från däcken! ( Därför sladdar du när halt då friktionen är lägre). Ytterlighet när du tippar upp med bilen på ena sidan, då har du 100 % (av axeltrycket) på det däcket. Detta kallas centrifugalkraft. Sliter på underlaget i radiens riktning.
När jag kör framåt 1 72 knutar (20 m/s) och bromsar säg på 5 sek till noll, bilen väger 2000 kg. Innebär retardation ( eller neg acc) på 4 m/s2 ( 20 m/s / 5 sek) och newtons andra lag F=ma ger 80 kN eller säg 8 tons bromskraft. All denna rörelseenergi går i värme ( skivorna samt däckytan och vägen)), Om bilen kanske har 80 % bromskraft på fram, ska säg lite enkelt 6,5 ton tas fram och 1,5 ton bak (detta lite lekmannaaktigt förklarat).
varför har jag mer kraft att ta fram? Jo, bilen strävar efter att tippa framåt, men hålls kvar av massan i aktern. Vikten på bilen är den samma, men vi pratar om rörlig energi. För att över huvud taget kunna ta 80 % fram måste jag ha högre belastning (kraftvektor) på framaxeln. Lite enkelt kan jag säga att 80 % av bilens vikt bromsas med framaxeln och jag får en ökad belastning fram. Denna kraft tas upp av däckens beröringsyta mot asfalt och med friktion - ja då stannar det. Så om du håller med att 80 (bil eller hoj) bromsas fram, har du per automatik 80 % av effekten som ska ner i underlaget. Dock inte samma som 80 % av vikten ligger där då det beror på hur tyngdpunkten ligger. Om jag dessutom svänger och bromsar, får jag 2 krafter som verkar, dels bromskraften samt centrifugalkraften.
krafterna finns där i varje ögonblick och bryr sig i varje tidsenhet inte så mycket om hjulet rullar...Men jag måste nog lägga av här, då jag inte på kort tid kan lära ut eller slänga in en massa formler. Det blir lite fel med fysikarbete mot tyckande..Det är enklare att testa på cykel än lastbil, men principen är densamma. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev:Calle har rätt. Men grundläggande måste vi vara överens om några saker;
Ju snabbare du svänger, ju mer kraft verkar i sidled från däcken! ( Därför sladdar du när halt då friktionen är lägre). Ytterlighet när du tippar upp med bilen på ena sidan, då har du 100 % (av axeltrycket) på det däcket. Detta kallas centrifugalkraft. Sliter på underlaget i radiens riktning.
När jag kör framåt 1 72 knutar (20 m/s) och bromsar säg på 5 sek till noll, bilen väger 2000 kg. Innebär retardation ( eller neg acc) på 4 m/s2 ( 20 m/s / 5 sek) och newtons andra lag F=ma ger 80 kN eller säg 8 tons bromskraft. All denna rörelseenergi går i värme ( skivorna samt däckytan och vägen)), Om bilen kanske har 80 % bromskraft på fram, ska säg lite enkelt 6,5 ton tas fram och 1,5 ton bak (detta lite lekmannaaktigt förklarat).
varför har jag mer kraft att ta fram? Jo, bilen strävar efter att tippa framåt, men hålls kvar av massan i aktern. Vikten på bilen är den samma, men vi pratar om rörlig energi. För att över huvud taget kunna ta 80 % fram måste jag ha högre belastning (kraftvektor) på framaxeln. Lite enkelt kan jag säga att 80 % av bilens vikt bromsas med framaxeln och jag får en ökad belastning fram. Denna kraft tas upp av däckens beröringsyta mot asfalt och med friktion - ja då stannar det. Så om du håller med att 80 (bil eller hoj) bromsas fram, har du per automatik 80 % av effekten som ska ner i underlaget. Dock inte samma som 80 % av vikten ligger där då det beror på hur tyngdpunkten ligger. Om jag dessutom svänger och bromsar, får jag 2 krafter som verkar, dels bromskraften samt centrifugalkraften.
krafterna finns där i varje ögonblick och bryr sig i varje tidsenhet inte så mycket om hjulet rullar...Men jag måste nog lägga av här, då jag inte på kort tid kan lära ut eller slänga in en massa formler. Det blir lite fel med fysikarbete mot tyckande..Det är enklare att testa på cykel än lastbil, men principen är densamma. :lol: :lol:
Dowalker skrev:Har CalleV70 rätt i sin analys i det han skriver, flyttar lastvikten sig framåt om jag bromsar?
Eller är det som jag säger rörelseenergi?
Du ger Calle rätt och mig fel. Ändå säger du att det är rörelseenergi, något jag sagt i flera inlägg nu.
Ja, vad ska man säga?
Användarvisningsbild
av len
Nu förstår jag mindre vad du är ute efter. jag ville sluta och bör göra det, Jag sa calle hade rätt. Jag har väl inte skrivit att du har fel?? Det du skriver är inte samma sak som Calle (eller jag). Detta beror på olika utgångspunkter (teori eller ej). Jag och andra har skrivit om krafter, du om vikter. När det är svart gummi på asfalt är det krafter som frigörs. Denna kraft generares "genom" däcken. Och fram! Detta vet du (om attdet är fram bromskraften finns). Vikten har att göra med en omräkning till kraft, men den kommer fram. Om man inte förstår att det är mer last fram när man bromsar eller att det flyttas kraft till ytterhjulet i en sväng, är det svårt att fortsätta argumenteringen då kunskap har svårt att överbevisa tyckande. Men om jag ger calle rätt och du tolkar detta att jag ger dig fel, tycker du att ni diskuterar samma sak men har olika svar. Och det är här det inte stämmer. Man måste prata samma språk för att kunna diskutera rätt svar. :lol:
Användarvisningsbild
av isak
enligt calle & lens, resonemang borde lastbilar vara utrustade med tvilling hjul i fram? för att klara de teoretiska krafterna ni har i era teorier?
men de har ju fortfarande enkelmonterat!, på i de flesta fall 8,5 tons axel, finns även tungdragare som har 9,5 ton. lastbilar har som bekant ett överhäng bakom sista axeln, den vikten bör räknas negativt till framaxeln eller hur?
värdens fordonstillverkare har alltså räknat fel?
isak
Användarvisningsbild
av Bosa
Eftersom ingen verkar följa trådens topic så kan väl jag också fortsätta off topic. Pendlar dagligen dryga 7 mil och bitvis så är det uppenbart att timmerbilarna sliter på vägen, är till och med spår i asfalten av dubbelmontaget. Syns allra bäst vid regn när man ska undvika fårorna. Och ja fårorna stämmer med dubbelmontagen. Dubbdäck ger givetvis ett visst slitage men som det låter på lastbilsåkarna här så sliter tydligen personbilarna mer än en 60 tons timmerbil. :shock:

För att, kanske felaktigt, återgå till TOPIC så har jag viss erfarenhet av det. Beställde får nåt år sen nya fälgar och däck till sommarn som blev fördröjda och fick åka vinterdäck till slutet av maj början av juni. Nog sjutton märktes det skillnad mot sommardäck allra helst på bromssträckan. Men om man nu som sagts tidigare anpassar hastigheten och åker dubbfritt är det väl upp till var och en, går säkert att räkna på vilken hastighet man bör hålla för att motsvara sommardäck. :).
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev:Nu förstår jag mindre vad du är ute efter. jag ville sluta och bör göra det, Jag sa calle hade rätt. Jag har väl inte skrivit att du har fel?? Det du skriver är inte samma sak som Calle (eller jag). Detta beror på olika utgångspunkter (teori eller ej). Jag och andra har skrivit om krafter, du om vikter. När det är svart gummi på asfalt är det krafter som frigörs. Denna kraft generares "genom" däcken. Och fram! Detta vet du (om attdet är fram bromskraften finns). Vikten har att göra med en omräkning till kraft, men den kommer fram. Om man inte förstår att det är mer last fram när man bromsar eller att det flyttas kraft till ytterhjulet i en sväng, är det svårt att fortsätta argumenteringen då kunskap har svårt att överbevisa tyckande. Men om jag ger calle rätt och du tolkar detta att jag ger dig fel, tycker du att ni diskuterar samma sak men har olika svar. Och det är här det inte stämmer. Man måste prata samma språk för att kunna diskutera rätt svar. :lol:
Du har kanske missuppfattat vad jag i så fall skrivit. Calle har hela tiden pratat att lastvikten flyttar sig, jag har sagt att den inte gör det utan att det beror på rörelseenergi.
Men skitsamma, det är lätt att missförstå vilket jag också undrat under tiden gång också då vi verkat prata lite olika saker.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Bosa skrev:Eftersom ingen verkar följa trådens topic så kan väl jag också fortsätta off topic. Pendlar dagligen dryga 7 mil och bitvis så är det uppenbart att timmerbilarna sliter på vägen, är till och med spår i asfalten av dubbelmontaget. Syns allra bäst vid regn när man ska undvika fårorna. Och ja fårorna stämmer med dubbelmontagen. Dubbdäck ger givetvis ett visst slitage men som det låter på lastbilsåkarna här så sliter tydligen personbilarna mer än en 60 tons timmerbil. :shock:
Inte enligt mig i allafall, för jag vet att det finns ställen där det är som du säger. Det jag opponerat mig mot är där lastbilen inte får plats i spåren(enkelspår)kan det inte bero på lastbil. Och det säger ju sig självt.
Men i ditt exempel är det ju givet och det motsäger inte jag på något sätt.
av CalleV70
DogWalker skrev: Du har kanske missuppfattat vad jag i så fall skrivit. Calle har hela tiden pratat att lastvikten flyttar sig, jag har sagt att den inte gör det utan att det beror på rörelseenergi.
Men skitsamma, det är lätt att missförstå vilket jag också undrat under tiden gång också då vi verkat prata lite olika saker.
Hej, hoppas jag inte skrivit att lastvikten flyttar sig?? Vikt är inget fysisk begrepp, jag har nog talat om massa och kraft. Vikten är ju där den är, men belastningen kan flytta på sig. Pricis som en MC som lättar bak, järnbitarna är på samma ställe men belastningen (eller kraften mot underlaget) har flyttat sig till framaxeln.
Enkelt kan man säga att momentet runt framaxeln väger upp "vikten" av hela hojen. Samma resonemang gäller för alla kroppar i rörelse. Att det är rörelseenergi stämmer.
Igår åkte jag i ett litet potthål innan en rondell (kör där dagligen). Träffar man det jämrans hålet ( säkert gjort av din lastbil! :mrgreen: ), slår det hårt i framdäcket, kraftigare om man bromsar. Kraften då däcket studsar tillbaka kan nog räknas i ton. men jag tror vi är kanska överens att det är mera krafter fram än bak vid hård inbromsning.
Lycka till i körningen DogWalker
Isaks kommentar är inte värt ett svar. Väx upp. Fordonstillverkarna räknar rätt och vi andra oxå. Skillnaden är att förstår man inte, så gör man det inte. I skolan kan man studera fysik och rörelselära.
Användarvisningsbild
av isak
teorier kallas det för, praktik är något helt annat.
Användarvisningsbild
av len
Återigen en kommentar som visar att isak inte kan acceptera faktum. Ta tag i en järnstång som ligger på backen och håll den i ena änden näven i backen. Vicka upp stången. All kraft är nu moment i näven, bortre änden "väger" lika mycket fast den inte har kontakt med backen. Näven är som axeln och momentet motverkas av bromskraften. Resultat är värme. Detta är praktik på teori.
Din underskrift "ju äldre jag blir upptäcker man så lite man vet!" stämmer!
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare