PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Skallen
Jag har också en bil som fick för hög CO halt senaste besikting. Eftersom jag är ganska lat av mig och inte fixat det så får den körförbud på onsdag. Därför tänkte jag på det där med K-sprit.
Hur mycket ska man slå i?
Är det skadligt för motorn?
Tappar man effekt?

Tacksam för svar!
av Rådlös
K-sprit innehåller etanol, och kostar minst 30 kr för 0,25 liter. E85 innehåller också etanol (85%). Det kostar i runda tal 9 kronor litern. Behöver du grubbla över vad du skall hälla i?
Nu vet jag inte hur mycket K-sprit som gäller i ditt fall, (om du hellre skulle välja det?) men om du har en förgasarmotor, som jag utgår i från, så kan du utan att behöva åtgärda något i motorn blanda i ca 12 - 15% etanol i tanken. Så du får göra lite huvudräkning när du skall tanka. Betänk också att det finns redan 5% etanol i all bensin. För en insprutningsmotor med lambdareglering brukar ca 30% vara ett riktmärke. Det kan i vissa fall vara högre. Man får prova sig fram.

Nu finns det dom som blir livrädda och uppskärrade så fort ordet etanol nämns. Dom olyckskorparna är tyvärr lika obildade som dom är uppskärrade och pratar mot all vedertagen praxis. Om du känner dig osäker, fråga inte olyckskorparna utan fråga dom som har *erfarenhet. Jag ställer upp som nr 1. Jag har kört min 240 -92 på blandtankat ca 30% etanol i mer än 4½ år och snart 35 000 mil totalt nu, och bilen går som om den alltid har gjort. Det vill säga fårvånansvärt bra! Alltid godkända besiktningsprotokoll på avgastesten. Och jag har inte rört en enda skruv i motorn i detta avseendet. Jag har inte mätt upp det, men upplever bilen som piggare med bättre bottendrag.

*Mer erfarenhet finns bl.a. på http://www.etanol.nu

Läs om K-sprit i produktinformationen, en PDF-fil: http://www.kemetyl.com/global/home/tool ... ducts.aspx
Välj svenska först, annars går det inte att söka på K-sprit.
av Skallen
Tackar för ett kanonsnabbt svar! Jo motorn som sitter i min gamle amazon är en B18A och borde egentligen få nytt membran i förgasaren men det hinns inte med (måste då byta ALLA skruvar för dom ser ut som skit). Nya tändstift hade ju inte skadat heller.
Iallafall! Etanol alltså! Det blir ju ännu smidigare! Tänkte inte ens på det. Nu låg jag ju inte speciellt mycket över gränsen (5.4 tror jag). Visst kan man sänka CO-halten till viss del genom att byta olja och filter?
av Rådlös
Jo det har säkert inverkan. Likaså tändstift och en liten koll på tändinställningen. Det finns väl en väljare för förvärmning av insugsluften? Ställ den i så fall i vinterläge.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]