Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Idag började min 740 att få lite oljud i motorn med att det skrek till i motorn ibland men jag trodde det var generatorn som har dåliga lager som spökade. Sen åkte jag iväg en vända och oljuden kom tätare och tätare och till sist blev jag tvungen att stanna och lyssna. Ljudet verkade komma från bakre delen av toppen runt fördelaren.

Senare på väg hem hördes ljudet in i bilen och då är inte mitt avgassystem tyst :???: När jag stannade och mötte en kompis trodde jag kammen skulle rasa vilken sekund som helst och när jag stängde av den stannade med ett tjut och det lät som den slog stumt helt. Sen när jag startade den hoppade den igång med samma tjut som tystnade och kom lite då och då. När jag kom hem och öppnade huven för att spela in en filmsnutt att lägga ut här var ljudet helt borta :roll:

Va fan var det som hördes? Det lät precis som ett lager som var på väg att skära och med samma tjut som en hårt slirade fläktrem. Ljudet kom och gick lite som det själv ville för att bli värre och värre tills jag drog iväg hem med ett jättebrehäng ut från parkeringen på varvstoppen i ilskan över att behöva renovera motorn sen jag precis fått ut den ur garaget efter en hel veckas tokmekande med bromsarna och efter det blev ljudet mycket mindre och försvann till sist :roll:

Kan det vara något i fördelaren som skrapat emot? Och törs jag fortsätta åka eller borde jag plocka av ventilkåpan och kolla för säkerhets skull?
Användarvisningsbild
av päpplet
Det låter från bakändan av motorn mot lådan. Jag ska prova åka till skolan i morron som är 6 mil enkel resa så då blir det vinst eller förlust :lol:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
I bakänden av motorn så finns inte så många alternativ. Kassa lager i fördelare eller kanske ett kasst urtrampningslager? Lär knappast vara en kam som skulle ha skrurit i nån lagring, för då skulel det bara låta mer och mer.
Användarvisningsbild
av päpplet
Det lät mer och mer och framför allt oftare för för det mesta i början så var den tyst. När den höll på och lät så lät det mer när man bromsade (inte med enbart motorbroms utan vid hård inbromsning)
Jag ska nog plocka av fördelarlocket i morron och känna på fördelaraxeln om den är glapp eller inte och kanske plocka av en kamremskåpa och ta en titt för säkerhets skull.

Urtrampningslagret skulle ju kunna vara ett alternativ, det har jag inte tänkt på men det borde väl inte höras när man åker?

Men jag fattar inte hur det kunde släppa och återgå till normalt på bara någon kilometer om det berodde på min totala urvarvning som fick något att hoppa tillrätta igen :roll:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
päpplet skrev:Urtrampningslagret skulle ju kunna vara ett alternativ, det har jag inte tänkt på men det borde väl inte höras när man åker?
Jo, det kan mycket väl låta när man åker. Och låter det så kan man trycka lite på pedalen, och blir det tyst/are så är det lagret.
Användarvisningsbild
av päpplet
12 mil senare och inte ett ljud från lagret men jag ska nog köpa ett nytt och byta det endå. Känns inte så tryggt med ett halvskuret lager :lol:

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]