Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Tjena, jag har nyligen införskaffat en http://www.24.se/kkl-usb-ver-4091-p-656-c-227.aspx
Och har försökt via alla sätt få den att fungera via usb porten.
Det verkar dock inte vilja fungera, utan det måste vara seriell port, har försökt "Fejka" en seriell comport men inget gensvar.

Ville bara se ifall fler har haft problemet och lyckats lösa det.

Bilen är en S40 2.0 T 98-

Tacksam för svar
av zkiddz
Fast den seriella kabeln som säljes är också en VAG kabel och fungerar till Volvo. skillnad är en COM port gentemot en USB port.

Ja jag har fejkat en Comport, via VCP drivers från FTDI. och även med andra program, utan framgång.

ville se ifall ngn lyckats knäcka denna nöten än, jag har ett par ess kvar som jag ska pröva så får vi väl se om det löser sig annars blir det en Com ports kabel ist..
av jilldris
Är det VOL-FCR du kör? Använder själv en seriell kabel med extra USB-Seriell interface. Det är noga att man konfigurerar den virtuella comporten som COM1 annars funkar det inte i VOL-FCR. Har du inte gjort det så prova det.
av zkiddz
s40mannen
För att kabeln med COMport. hade samma specifikation som den med USB port. dvs den skulle fungera med volvo.
Skillnad var att du var tvungen att simulera en COMport.....

Jilldris.

Japp den är satt som COM1. och försökt med flertal program inkls VOL-FCR.
Funderar på om det är överföringshastigheten det kan vara fel på i kabeln.. Men men det återstå att se.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]