Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JRAM01
Har nyligen införskaffat en V40 2.0T (118kw) -98 där det visat sig att det är en del att rätta till. Hade den inne hos Volvo i Lund och bad dem titta på bilen för att avgöra hur mycket som behövde göras och ja, det var en del.

Det jag framförallt fick en hint om var att det läcker olja som ett såll från något som verkstadsteknikern benämnde som returröret från turbon. Det verkar vara fler som haft detta problem och tyvärr hade jag inga möjligheter att kolla bilens undersida på lyft innan jag köpte den, så jag hade inte sett hur illa det var förrän jag nu var hos Volvo - helt svart av oljedimma.

Det man också såg var att någon försökt att laga oljeläckaget med någon form av Plastic Padding istället för att byta packningen som teknikern hos Volvo alltså förespråkade att man skulle göra. Min tanke är att jag vill veta om det är något man kan ge sig på och i sådana fall hur man enklast gör?

Jag är ganska så ny på bilmek. Har bytt lite avgasdelar på en Skoda Felicia för några år sedan men ville nu uppgradera mig till en "riktig" bil och så blev det en V40. Tyvärr så var det alltså en del fel på denna V40 som jag nu vill veta om det är värt att jag som glad lekman ger mig in på och försöker fixa. Oljeläckaget känns väl mest högprioriterat, men vidare så var det höger bakfjäder som behöver bytas, båda främre bromsskivorna var skeva så där rekommenderades jag att byta både klossar och skivor. Motorn ger ifrån sig ganska så mullriga vibrationer på tomgång och jag misstänker att det är något med att tomgången är för lågt ställd. Samtidigt såg jag att främre ljuddämparen på avgasröret gått sönder men påverkar det tomgången?

Som sagt, ganska så ny på det här med bilar och vill gärna veta om det är värt att jag går igång och försöker fixa bilen eller om ni snarare tycker att jag ska försöka få köpet hävt. Det enda jag fick info om var att bromsskivorna var skeva - inget av det andra informerades jag om utav säljaren. Förstod det på Volvo som att de 16 000 jag gav för bilen var lite i förhållande till vad det skulle kosta att laga alla fel.

Långt inlägg, men tacksam för alla svar! :)
av Kojje
Vill du meka själv och inte har tummen mitt i handen så köp en haynes bok till bilen den lär du få mycket nytta av dock ser jag inte något av felen som alls omöjligt att laga själv oljereturen till turbon är som sagt inte alls ovanligt den läcker och oftas är det packningen och den är inte svår att byta,bromskivor och belägg fram är inte heller något märkvärdigt,visst kan en trasig främre ljuddämpare påverka tomgången något men det kan ju bero på en massa saker ett beg orginal avgassytem är nog inte svårt att hitta för en vettig peng då många byter upp sig och orginalsystemet har bra hållbarhet i regel så fina begagnade borde inte vara så svårt att hitta.Fjädrar bak är i sig inte så svårt att byta men det är ofta bultar som sett bättre dagar när det är dags att byta så att kunna värma ordentligt är en klar fördel.Skulle tro att alla dessa jobb finns beskrivna i haynes boken för s/v40 och är en mkt bra investering om man vill skruva själv..
Lycka till.
av JRAM01
Tack för fin input angående de fel jag beskrivit. Jag ser det som något som jag nog ska försöka att göra - få tag i Haynes-boken alltså. Värme för att få loss bultarna säger du, okej det ska jag titta över så att vi har någon form av gaslåga vilket jag antar är det som det handlar om då.

Jag kommer nog att få anledning att återkomma till er på forumet - verkar ju vara en guldgruva det här.

Har någon här bytt kamrem på en V40 förresten? Har sett lite videor på nätet ,men ej fått klarhet riktigt i hur man bör gå till väga. Har någon vänligheten att ge en bra beskrivning?

Tack igen!
Användarvisningsbild
av vetten
Ibland kan det räcka med värme från en "värmepistol" ja du vet en sån man tar bort färg med, den kan bli ganska varm, så om har tillgång till en sån så testa men se upp så du inte "råkar" smälta några kablar eller rör i närheten.
Tysta sommardäck V90

Jag tolkar det som att däckmodellen rekommend[…]

Srs

Jag skulle byta bälteslåset. Nu var det[…]

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]