Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Loner skrev:
anp skrev:Men hur ofta ser du skador på plåtfälg jämfört med lättmetallsfälgar?

Väldigt få begagnade fälgar är skeva, få plåtfälgar har mer än lackskada och de flesta lättmetallfälgar har tydliga skrapskador efter en tids användning.
Iom att lättmetallen är mjukare så syns det ju snabbt om föraren är aktsam elle rom han är på en å annan kantsten med bilen, pltåfälgar är ju mera tåliga för dessa sammanstötningar + att oftast sitter det nån fälgsida där som tar det mesta av smällen.

Men hur ofta ser du en plåtfälg på sommaren på en bil från nyare än säg 92?

/L
På svenssonbilar är det väl ganska vanligt förekommande med plåtfälgar även på nyare bilar.
Men lättmetallsfälgarna dominerar nog på bilparken sommartid.
Användarvisningsbild
av 911RS
anp skrev:
911RS skrev:En annan aspekt på aluminiumfälgen är att den är starkare än plåtfälgen den tål mera stryk helt enkelt. Kör du mot trottoarkanten med en plåtfälg måste den riktas (jag vet inte alltid) men med samma kraft och vinkel så klarar sig aluminiumfälgen ofta med enbart repor. Men när aluminiumfälgen väl har blivit sned då är den klart dyrare att reparera.

Men på våra bilar inskränker sig behovet endast till vad fåfängan och plånboken säger kör själv 16" aluminium skulle vilja ha större men tycker inte jag vill lägga pengarna det kostar dessutom tycker jag mina Volvoorginalfälgar är helt ok när det gäller utseendet.
Men hur ofta ser du skador på plåtfälg jämfört med lättmetallsfälgar?

Väldigt få begagnade fälgar är skeva, få plåtfälgar har mer än lackskada och de flesta lättmetallfälgar har tydliga skrapskador efter en tids användning.
Gå fram och titta så ser du nog skador på fler fälgar än vad man kanske först trodde.

Men jag ville bara påpeka att aluminiumfälgen var starkare än plåt och då kan man bygga fälgen efter andra regler än enbart max styrka man kan bygga en snygg fälg också.
av anp
911RS skrev:
anp skrev:
911RS skrev:En annan aspekt på aluminiumfälgen är att den är starkare än plåtfälgen den tål mera stryk helt enkelt. Kör du mot trottoarkanten med en plåtfälg måste den riktas (jag vet inte alltid) men med samma kraft och vinkel så klarar sig aluminiumfälgen ofta med enbart repor. Men när aluminiumfälgen väl har blivit sned då är den klart dyrare att reparera.

Men på våra bilar inskränker sig behovet endast till vad fåfängan och plånboken säger kör själv 16" aluminium skulle vilja ha större men tycker inte jag vill lägga pengarna det kostar dessutom tycker jag mina Volvoorginalfälgar är helt ok när det gäller utseendet.
Men hur ofta ser du skador på plåtfälg jämfört med lättmetallsfälgar?

Gå fram och titta så ser du nog skador på fler fälgar än vad man kanske först trodde.

Men jag ville bara påpeka att aluminiumfälgen var starkare än plåt och då kan man bygga fälgen efter andra regler än enbart max styrka man kan bygga en snygg fälg också.
Av alla bilar jag ägt och skrotat under åren så är det få plåtfälgar som har haft så tydliga skador som så ofta syns på lättmetallfälgar.
Därav min tveksamhet kring att plåtfälgar skulle vara "svagare" än lättmetallfälgar vad gäller ex,vis påkörning av trottoarkanter.
av habs
förstår inte debaten aluminium är ett mjukare material än plåt därför måste dom vara tjockare för att kunna tåla lika mycket som plåtfälgar.

om ni frågar på en däckfirma så kommer dom att säga att dom får använda fler balans vikter i ett däck med aluminium. då det inte är lika hållbart.

fördelen med aluminum är att det är lättare och därför kan man göra fälgarna mindre utan att göra det tyngre än plåtfälgen.
vidare så är det också snyggare.
Användarvisningsbild
av Whisky
Här kommer den mest uppenbara fördel jag märkt med alufälgar (förutom utseendet):

Bilars fälgar i almänhet, bakjulen i synnerhet... och inte minst på V70 samlar lera, skit och grus som fastnar vilket leder till obalans. En relativt öppen design på en lättmetallfälg är mycket lättare att hålla ren och spola ur än en täckt plåtdito... Skiten verkar även mer fästbenägen i en plåtfälg
Användarvisningsbild
av Loner
Whisky skrev:Här kommer den mest uppenbara fördel jag märkt med alufälgar (förutom utseendet):

Bilars fälgar i almänhet, bakjulen i synnerhet... och inte minst på V70 samlar lera, skit och grus som fastnar vilket leder till obalans. En relativt öppen design på en lättmetallfälg är mycket lättare att hålla ren och spola ur än en täckt plåtdito... Skiten verkar även mer fästbenägen i en plåtfälg
Då är medveten om att det finns en "fix" för V70's otroliga förmåga att samla skit i bakhjulen, inte allt för snyggt, men det finns plastflärpar att montera i bärarmen till bakhjulen fölr att minska nerskitningen av fälgen.

/L
Användarvisningsbild
av Whisky
Jo, nu när du nämner det så har jag nog läst om det någonstans... Vet du vad de däringa flärparna kostar och om de är lätta att montera och kanske även montera av (under sommaren)?
Användarvisningsbild
av Loner
Whisky skrev:Jo, nu när du nämner det så har jag nog läst om det någonstans... Vet du vad de däringa flärparna kostar och om de är lätta att montera och kanske även montera av (under sommaren)?
Nu minns jag inte vilken som är högre resp vänster men:

8672299 Smutsavvisaresats 76,53:- (pris från januari)
8672300 Smutsavvisaresats 76,53:-

Man sätter fast dom med en skruv med mutter, så dom är inte direkt svårmonterade, även om det är lite pilligt att få i skruven.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Whisky skrev:Jo, nu när du nämner det så har jag nog läst om det någonstans... Vet du vad de däringa flärparna kostar och om de är lätta att montera och kanske även montera av (under sommaren)?
Det har jag inte upplevt allt faktiskt, däremot har en bekant alu-fälgar på bilen även vintertid och det som händer är att det sprutar in slask i dessa som sedan fryser fast om han inte tar bort det på en gång -> ruskig obalans. Har svårt att se att man skulle få detta problem på en plåtfälg då jag inte alls upplevt det själv. Men jag kanske har de där "flärparna" monterade från fabrik, vad vet jag :roll:

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Brainded skrev:Det har jag inte upplevt allt faktiskt, däremot har en bekant alu-fälgar på bilen även vintertid och det som händer är att det sprutar in slask i dessa som sedan fryser fast om han inte tar bort det på en gång -> ruskig obalans.
Detta har jag oxå varit med om.. ujuj inte roligt att försöka få bort all is från insidan fälgen i minus 10..

/L

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]