Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Ny teori...
Då bilen står på backen så är det minimalt med glapp i drivaxeln axiellt (heter det så!?), man brukar ju kunna flytta axeln en bit mellan knutarna så att säga, men här var det endast nån millimeter. Kan det vara så att drivaxlarna ligger och "rider" på botten av knutarna så det är därför som jag har vibrationer och detta "gungande/ryckande"!?
Vilken metod är då bäst, köpa nya spindelleder och bussningar eller köpa den nyare varianten så man får allt nytt på en gång? Vet att det skilde en del i mått på Volvo´s och Biltema´s spindelleder när jag bytt andra gånger (där då Volvo´s var något längre) och där man var tvingad att ställa hjulvinklarna direkt efter bytet för att det gick inte alls att köra med. Kan man ha sån tur att det räcker med att byta till original spindelleder!?
Eller hur fasiken ska man göra!?? :?: :?:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ingen som vill bolla idéer!? Det borde rimligen finnas fler som haft samma eller liknande fenomen :???:
Nåja, upptäckte idag att även min frus 855a har samma tendenser till dessa vibrationer/"gungningar", men långt ifrån lika kraftiga som på min.
av zäta
Brorsan hade konstiga vibrationer i sin Ford Sierra som han letade länge efter.

Till slut hittade han felet när han kom ihåg att det började i samband med att han bytt avgasrör.

Hela avgassystemet kom i någon sorts egensvängning när han körde och detta gav
vibrationer i hela bilen.

Efter byte av upphängningsgummin och justering av upphängningarna var vibrationerna borta,,,

Jag antar att du inte har orginalavgasrör på din bil så kolla om det inte kan vara nåt sånt.

8)
av Fia
Hej!
Ny på forumet av den enkla anledningen att vi verkar ha samma problem, vibrationer i bilen i hastighet runt 40 km/h och sedan lugnar det sig tills man ligger mellan 100-110 (115) km/h. Inget oljud. Är väldigt nyfiken på att få veta svaret på din bil "Hilmer". (Volvo V70 AWD -04)

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]