Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Enzo skrev:

Vevar du igång motorn för hand? Kopplar du ur bromsservon? Du kör väl utan AC antar jag, den kostar ju i paritet med en automatlåda och drar väl ungefär lika mycket. För att inte tala om att veva rutorna för hand. Ja tänk vad mycket man kan spara om man drar ned på komfortdetaljerna. Både i rena pengar och i bränslekostnader.
Kolla upp det här med Taxi så slipper du helt köra om det nu är så ansträngande.
Om man gillar att köra bil väljer man väl inte automatlåda. Särskilt inte Volvoautomat. Allt är ju en prioriteysfråga. Upplever man volvolådorna som bra ska man nog hålla sig till automat.
Personligen gillar jag egentligen inte ens vajerstyrd manuell heller utan vill ha en spak rätt ner i lådan.
av Amli
Det finns ju inget rätt eller fel i frågan. Det är ju en fråga om eget tycke, smak och värderingar.
Men det är klart intressant att höra de olika argumenten. ;-//
Användarvisningsbild
av Xytras
Att inte orka växla var ju givetvis ett skämt, men jag visste väl att någon skulle nappa :)

Jag vill helt enkelt inte betala extra för en automatlåda då jag inte gillar dess karaktär precis som många andra inte heller verkar göra + att jag helt enkelt inte har behovet.
Men visst...man kan ju slänga på precis allt som finns om man är helt ekonomiskt oberoende, tyvärr tillhör jag inte den skaran och det finns saker jag hellre lägger pengarna på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har ju inte obegränsat med pengar :cry:

Automat vs Helläder, High performance och Subwoofer fick jag välja mellan.

Åka med dassig tygklädsel och plågsamt dålig stereo var jobbigare än att växla själv.

Att man sedan sparar 1-2 dl per mil gör ju att jag orkar växla själv.

Hade volvo haft en DSG låda hade kanske valet varit automat istället, tror faktiskt det.
av Columbus
Får tack vara jobbet möjlighet att köra många olika bilfabrikat (nya och nyare modeller) och måste tyvärr hålla med många på forumet att Volvos-automater inte känns 2000-tal (om man jämför med några andra bilfabrikat). Den "bästa låda" att köra(smaken är ju inte helt objektiv i sådan här bedömningar) så som jag upplever det, är VWs DSG-låda. Till och med SAABs låda känns smidigare (bättre programerad??) än de Volvo-bilar jag kört.
Sen måste det ju vara upp till var och en vad man lägger pengar på men som sagt. Min upplevelse är att Volvo har en bit kvar :(
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag vet inte om det är olika programmeringer eller om det är motorernas olika karaktärer, men jag har bara positivt att säga om Volvos automatlåda, växlar snabbt, mjukt och utan minsta problem till V8:an. Jag kör inom jobbet många olika lådor, manuella men mest olika automalådor och kan inte påstå att någon av dom andras märkerna är bättre lr sämre. Den enorma merförbrukningen som en del av er beskriver ( upp till 2 dl/mil mer) tror jag inte ett skit på, inte ens i stadskörning har jag någonsin fått så stor skillnad på dom olika bilarna.

Jag kan gå tillbaka till mina olika 760 Turbon på 80-talets mitt men inte ens då fick man den stora skillnaden i förbrukning. Då var det drygt 1 dl/mil i statskörning mellan automat och manuell.
av Steff 99
Krollspell skrev:Jag vet inte om det är olika programmeringer eller om det är motorernas olika karaktärer, men jag har bara positivt att säga om Volvos automatlåda, växlar snabbt, mjukt och utan minsta problem till V8:an. Jag kör inom jobbet många olika lådor, manuella men mest olika automalådor och kan inte påstå att någon av dom andras märkerna är bättre lr sämre. Den enorma merförbrukningen som en del av er beskriver ( upp till 2 dl/mil mer) tror jag inte ett skit på, inte ens i stadskörning har jag någonsin fått så stor skillnad på dom olika bilarna.

Jag kan gå tillbaka till mina olika 760 Turbon på 80-talets mitt men inte ens då fick man den stora skillnaden i förbrukning. Då var det drygt 1 dl/mil i statskörning mellan automat och manuell.
Jag håller helt med, Volvos automat i varjefall på My 10 växlar helt perfekt utan att det känns, oftast märker man bara det på varvräknaren, den enda kritik jag kan ge är att det manuella växlingsmöjligheten är alldeles för långsam från att man växlar tills att nästa växel går i, ett sportläge hade säkert kunnat förändrat detta , men det är tydligen pågång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Krollspell skrev: Den enorma merförbrukningen som en del av er beskriver ( upp till 2 dl/mil mer) tror jag inte ett skit på, inte ens i stadskörning har jag någonsin fått så stor skillnad på dom olika bilarna.
Det är skillnad på bensin och diesel.

Körde bilen jag har idag på prov under flera dagar och den landade på 1,15 liter/mil när jag lämnade tillbaka den. Köpte sedan exakt samma bil med mauell och kommer aldrig över 0,9, inte en chans.

Med manuella kan man åka på rätt snabbt och fort utan att det kostar, bara att gasa och utnyttja bottenvridet så går det undan. automataren gör ju kickdown, släpper lockupen för minsta lilla.. fan jag blir galen, ibland räcke det ju att man släppte av lite på lansdvägen för att det tex kom en 50 eller 70 sträcka för att lockuppen skulle släppa och lådan tagga ned, varför det ?:-/ det kostar ju bara multum i bränsle.

Man kan fan få för sig att volvo inte programerade om lådan till dieselbilarna utan behöll mjukvaran med växlingspunkterna från bensinarna ?:-/

Men som sagt, med vettigt mjukvara skulle nog skillnade vara enormt mycket mindre. Ge mig nyckeln till mjukvaran så ska jag fixa problemet på 10 minuter.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: automataren gör ju kickdown, släpper lockupen för minsta lilla.. fan jag blir galen, ibland räcke det ju att man släppte av lite på lansdvägen för att det tex kom en 50 eller 70 sträcka för att lockuppen skulle släppa och lådan tagga ned, varför det ?:-/ det kostar ju bara multum i bränsle.

Man kan fan få för sig att volvo inte programerade om lådan till dieselbilarna utan behöll mjukvaran med växlingspunkterna från bensinarna ?:-/

Men som sagt, med vettigt mjukvara skulle nog skillnade vara enormt mycket mindre. Ge mig nyckeln till mjukvaran så ska jag fixa problemet på 10 minuter.
Kanske ny marknad för BSR och andra? "Vi optimerar din växellåda!". Borde inte vara omöjligt att genom backwards engineering knacka ny kod som ger ett annat växlingsbeteende.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt