Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränsleförbrukningen på min v70 2.4d 175hk, från 15sep -09 till maj -10 har ett snitt på 0.66 l/mil . Bilen har manuell låda, 225/50 -17 dubbat på vintern 245/45 -18 på sommardäcken, har kört dieselvärmare på jobbet varje dag okt-april den förbrukningen är också med i snittförbrukningen. jag kör 3.7 mil tlll arbetet plus småkörningar i övrigt skulle kalla det blandad körning.
Tartryffel skrev: V70II har 20 kg högre skattevikt än V70N (jag jämför två D5 AWD nu). Vad gäller aerodynamiken finns det väl siffror på luftmotståndskoefficienten, jag kan inte tänka mig att den är särskilt mycket sämre på V70II.

Edit - hittade det här på forumet:

V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2

Ungefär 10 % skillnad alltså. Ladugårdsdörr vet jag inte :)
Bra info - hårda kalla siffror

Hur står sig dessa värden mot andra bilmärken?
BMW brukar nämnas ofta här på forumet
Momentum skrev:
Tartryffel skrev: V70II har 20 kg högre skattevikt än V70N (jag jämför två D5 AWD nu). Vad gäller aerodynamiken finns det väl siffror på luftmotståndskoefficienten, jag kan inte tänka mig att den är särskilt mycket sämre på V70II.

Edit - hittade det här på forumet:

Bra info - hårda kalla siffror

Hur står sig dessa värden mot andra bilmärken?
BMW brukar nämnas ofta här på forumet
Nästan enklast att du söker lite själv, jag vet inte vilken modelll du är ute efter. Här är en generell sökning: http://www.google.se/search?hl=&q=cw-v% ... 3&ie=UTF-8
viktore skrev: Visst ligger man närmare maxeffekt i 2an men du drabbas av en extra växling där du genast tappar det du tjänar in genom att ligga med 2an i ett intervall på ~20km/h.
Har man dessutom en motorstark bil hinner man inte mer än plantera högerfoten innan motorn går i varvstoppet :mrgreen:
Beror helt på effektkurva och utväxling. Som exempel kan jag säga att min 335:a vid 80 km/h på tvåan har ca 5000 varv och 285hk, på trean ca 3500 varv och 190 hk. Du får vara duktigt jäkla kass på att växla för att inte tjäna på att ligga på tvåan då.....
Arese skrev: Vi kan nog vara överens att det är hur snabb bilen är som är intressant, inte hur många hk den har?
viktore skrev: Absolut. Sen är frågan hur man kommer fram till "hur snabb" bilen är? Enligt mig är det inte genom att sitta och jämföra fabriksangivna 0-100 tider.
0-100 km/h är den bästa vedertagna normen som finns för att beskriva acckapacitet. Visst, den gynnar dieselbilar lite så 0-160 hade kanske varit mer intressant då det är från landsvägsfart och uppåt man behöver accet tycker jag. Vissa biltidningar anger "in gear acceleration". Det kan också vara intressant men vem väljer egentligen exvis fyran mellan 80-120 km/h om man ska köra om? Eftersom man ändå växlar ner använder man väl optimal växel, dvs sannolikt tvåan i en bensinare och trean i en diesel.

viktore skrev: Som jag tidigare klargjorde var det ett generellt exempel för att belysa vilka parametrar som spelar in vid 0-100 och hur de påverkar resultatet. Jag nämnde aldrig diesel även om jag inte håller det för osannolikt att det finns någon som klarar 100 i 2an. Även om 2 dieslar har liknande utväxling förtar det inte den inverkan flera andra faktorer kan ha.
En växling tar inte många tiondelar. Bilen med ev kortare utväxling har ju också haft nytta av detta i form av ökad kraft (allt annat oaktat) under accelerationen.

Kul diskussion, nu kommer väl snart nån police och säger att vi har seglat lite off topic...

Mvh
Arese
StringerBell skrev:
Arese skrev: Har du kommit på nån diesel som gör 100 på tvåan, vore kul att prova, ett av mina största beefs med diesel är att man inte kan ligga och vässa på låga växlar...
Få bensinare har så spetsig karaktär som du verkar efterlysa. Dessutom blir de helt hopplösa att använda utanför bana om hästsparken kommer på 6000 eller högre.
Spets på toppen är defentivt otroligt viktigt för en körglad bil. Varför tycker du att en motor som gillar varv är svår att använda?

Mvh
Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Låter helt otroligt att någon av bilarna klarar 100 km/h på tvåan... Finns det någon dieselbils som klarar detta?
Mvh
Arese
Min motorcyckel klarar över 100 km/h på ettan :mrgreen:
Den varvar lite mer än din D5:a va? :D

Mvh
Arese
Tartryffel skrev:Edit - hittade det här på forumet:

Japp du citerar mitt inlägg faktiskt :mrgreen: När jag bytte bort min gamla V70N valde jag mellan följande bilar.

V70II +10% i luftmotstånd
XC70II +28% i luftmotstånd
XC60 +47% i luftmotstånd

Klart det tar sin tribut i ökad förbrukning även om Volvo fixat snålare motorer
Momentum skrev: Bra info - hårda kalla siffror
Tyvärr har ju skattevikt inget att göra med vad bilen väger hos volvo, titta i TekVärld där man alltid kör upp testbilarna på en kalibrerad våg. V70II väger flera hundra kilo mer an vad som står i regbeviset. Japsarna därmot brukar bara difa något kilo.

Har även väg bilar själv och det är samma resultat, japsana diffade alldrig mer än 10 kg, Volvo och BMW var flera hundra kilo tyngre än vad som stod i specen.

Rätt skumt faktist.

Kanske inget att hetsa upp sig för men man vänat ju sig att nya bilar ska ha lägre luftmotstånd och lägre vikt genom ny material coh smartare konstruktion och inte tvärs om ?:-/ V70N susade ju upp i över 200 km/h busenkelt redan med 163 hk,
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Arese skrev:
StringerBell skrev:
Arese skrev: Har du kommit på nån diesel som gör 100 på tvåan, vore kul att prova, ett av mina största beefs med diesel är att man inte kan ligga och vässa på låga växlar...
Få bensinare har så spetsig karaktär som du verkar efterlysa. Dessutom blir de helt hopplösa att använda utanför bana om hästsparken kommer på 6000 eller högre.
Spets på toppen är defentivt otroligt viktigt för en körglad bil. Varför tycker du att en motor som gillar varv är svår att använda?
Kanon på bana, inte användbart i trafiken. Dessutom förstår jag inte varför man vill ha hästsparken vid 6000 när man kan få den vid 2500.
Varför kan du inte använda höga varv i trafiken? Har inte du en växellåda i din bil? :D

En bil som inte ger något på toppen är platt, trist och ointressant. Gärna gott om kraft på låga varv men inte på bekostnad av draget på toppen.

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 35

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]