Tartryffel skrev:Edit - hittade det här på forumet:
V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2
Ungefär 10 % skillnad alltså. Ladugårdsdörr vet jag inte :)
Japp du citerar mitt inlägg faktiskt :mrgreen: När jag bytte bort min gamla V70N valde jag mellan följande bilar.
V70II +10% i luftmotstånd
XC70II +28% i luftmotstånd
XC60 +47% i luftmotstånd
Klart det tar sin tribut i ökad förbrukning även om Volvo fixat snålare motorer
Momentum skrev:
Bra info - hårda kalla siffror
Tyvärr har ju skattevikt inget att göra med vad bilen väger hos volvo, titta i TekVärld där man alltid kör upp testbilarna på en kalibrerad våg. V70II väger flera hundra kilo mer an vad som står i regbeviset. Japsarna därmot brukar bara difa något kilo.
Har även väg bilar själv och det är samma resultat, japsana diffade alldrig mer än 10 kg, Volvo och BMW var flera hundra kilo tyngre än vad som stod i specen.
Rätt skumt faktist.
Kanske inget att hetsa upp sig för men man vänat ju sig att nya bilar ska ha lägre luftmotstånd och lägre vikt genom ny material coh smartare konstruktion och inte tvärs om ?:-/ V70N susade ju upp i över 200 km/h busenkelt redan med 163 hk,
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.