Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
205 hk är inte samma som 184 hk. Hur kan du säga att det är samma prestanda?

För övrigt står det 177 hk på BMWs hemsida på 520D Touring för 368.000 kr.
Jag kollar på den nya modellen. Ta en titt till på BMWs hemsida...

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... index.html

D5 gör 0-100 enligt Vovlo på 8.2 och BMW enligt dem på 8.3. Skiljer inte så mycket enligt mig i alla fall.
Trodde vi jämförde motorer här och inte karosser :D

Min kollega har en V70N -07 som han har Polestar 205 hk i, alltså precis samma hk som ni nya V70II D5 205 hk,

Hans V70N slår nya V70II på alla plan, acceleration, höghastighet och förbrukning, det går som ett skollat troll (vi har testat), vad beror det på då, inte beror det på att nya D5 205 är slö och törstig.

Nä förklaringen är att nya V70II väger som en finlandsbåt och har aerodynamik som en ladugårdsdörr, medans gamla V70N har liknande värden som en 520 vad gäller vikt och luftmotstånd.

Volvo gör grymt bra motorer enligt mig, vad gäller aerodynaik och mjukvara i automatarna ärden annan story
viktore skrev:
Arese skrev:
viktore skrev:
Volvon är framhjulsdriven, eventuellt med momentbegränsning på de lägsta växlarna vilket gör sitt. I övrigt spelar utväxling en stor roll när det gäller 0-100 tider, når man 100 på 2an? Om inte kan man direkt lägga på 1s 0-100.
Låter helt otroligt att någon av bilarna klarar 100 km/h på tvåan... Finns det någon dieselbils som klarar detta?

Mvh
Arese
Det var mest en generell poäng, som du säger så gör de flesta dieslarna inte 100 i 2an. Men det finns säkerligen de som gör det, med tanke på att både däckdimensioner och dieslarnas register blivit större med tiden. Därför blir det ju genast en stor skillnad om man skulle jämföra 0-100 tid för en diesel som gör 100 i 2an och en som måste få i 3an för att komma dit.

Jag skulle vilja påstå att 0-100 är en värdelös prestandaparameter. Just pga utväxling, ev. momentbegränsningar och förarpåverkan.
Att däremot ligga med 3an i 80 och stämpla skulle tillochmed fruntimmer klara av.
Jag är fortfarande skeptisk till att det finns dieselvagnar som gör 100 på tvåan men motbevisa mig gärna. Bilar som är kvicka till 100 är generellt sett kvicka i höga hastigheter också. Elasticitetsvärden är ju bara intressanta om du inte orkar växla, dessutom spelar ju utväxlingen in minst lika mycket i denna disciplin.

Mvh
Arese
Arese skrev:
Jag är fortfarande skeptisk till att det finns dieselvagnar som gör 100 på tvåan men motbevisa mig gärna. Bilar som är kvicka till 100 är generellt sett kvicka i höga hastigheter också. Elasticitetsvärden är ju bara intressanta om du inte orkar växla, dessutom spelar ju utväxlingen in minst lika mycket i denna disciplin.

Mvh
Arese
Just mitt exempel 3an i 80 är knappast en elasticitetsdragning. Även om 2an går till mer än 80 använder man knappast den för effektivast acceleration från 80.
Generellt är elasticitetsvärden bättre att titta på eftersom färre parametrar - både momentbegränsningar och kass förare - spelar in, det kan vi väl vara överrens om?

Sen håller jag inte med om att man kan generalisera och säga att snabba 0-100 sprinters är behöver vara "snabba" i fart också. Självklart är det ju relativt men jämför man tex RWD med FWD blir det genast intressant. Jag brukar med min S40 T5 ibland köra stripp och fullgasrepor på avspärrad väg och har tagit några ickevetenskapliga men fullt logiska notiser.

Har kört mot bl a BMW 328 e36 och 325 e90 och dessa är intressanta eftersom effekten ligger i närheten av T5 och de är bakhjulsdrivna.
328an har lite sämre fabrikstid 0-100 än s40 T5, 325 e90 lite bättre. I 10 fall av 10 får jag stryk av dessa BMWs från stillastående start, trots nästan lika effekt. Här spelar återigen en mängd parametrar in, drivning, momentbegränsning och förare. Att det inte är helt lätt att få till en perfekt start med en framhjulsdriven bil kan vi nog också vara överrens om.

Kör man däremot rullande start mot dessa bilar så åker de på stryk i alla intervall över 50km/h.

Med tidigare logik borde jag jämföra min T5 med en 35hästkrafter svagare bil bara för att den är snabbare 0-100? Njae..
Jag åkte lätt ifrån min brors S40 T5 med min E90 325i om bägge valde optimal växel. Rent generellt ska du ligga så nära maxeffekt som möjligt vilket gör att du även över 80 km/h ska välja tvåan, som ofta räcker till 105-110 km/h i lite effektstarkare bensinare.

Vi kan nog vara överens att det är hur snabb bilen är som är intressant, inte hur många hk den har?

Har du kommit på nån diesel som gör 100 på tvåan, vore kul att prova, ett av mina största beefs med diesel är att man inte kan ligga och vässa på låga växlar...

Mvh
Arese
Arese skrev:Jag åkte lätt ifrån min brors S40 T5 med min E90 325i om bägge valde optimal växel. Rent generellt ska du ligga så nära maxeffekt som möjligt vilket gör att du även över 80 km/h ska välja tvåan, som ofta räcker till 105-110 km/h i lite effektstarkare bensinare.
Ja resultaten brukar bli olika beroende på vem man frågar :)
Visst ligger man närmare maxeffekt i 2an men du drabbas av en extra växling där du genast tappar det du tjänar in genom att ligga med 2an i ett intervall på ~20km/h.
Har man dessutom en motorstark bil hinner man inte mer än plantera högerfoten innan motorn går i varvstoppet :mrgreen:
Arese skrev: Vi kan nog vara överens att det är hur snabb bilen är som är intressant, inte hur många hk den har?
Absolut. Sen är frågan hur man kommer fram till "hur snabb" bilen är? Enligt mig är det inte genom att sitta och jämföra fabriksangivna 0-100 tider.
Arese skrev: Har du kommit på nån diesel som gör 100 på tvåan, vore kul att prova, ett av mina största beefs med diesel är att man inte kan ligga och vässa på låga växlar...
Som jag tidigare klargjorde var det ett generellt exempel för att belysa vilka parametrar som spelar in vid 0-100 och hur de påverkar resultatet. Jag nämnde aldrig diesel även om jag inte håller det för osannolikt att det finns någon som klarar 100 i 2an. Även om 2 dieslar har liknande utväxling förtar det inte den inverkan flera andra faktorer kan ha.
En sak som jag tänkt en del på är hur olika bilar beter sig beronde på vilken last man har i bilen. Och om man har släp bakom eller inte.
Jag upplever det som att min nuvarande bil är mycket mindre känslig för om jag har mycket last eller ett stort släp bakom..
Nu pratar jag alltså prestanda, inte förbrukning, eller jo föresten, dieseln vill inte suga i sig så mycket mer bränsle vid tung last som vad mina tidigare bensinare gjort..

Någon som upplever det likadant? och i så fall, kan någon rent matematiskt förklara varför det förhåller sig så!?!?
Arese skrev:Låter helt otroligt att någon av bilarna klarar 100 km/h på tvåan... Finns det någon dieselbils som klarar detta?
Mvh
Arese
Min motorcyckel klarar över 100 km/h på ettan :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
205 hk är inte samma som 184 hk. Hur kan du säga att det är samma prestanda?

För övrigt står det 177 hk på BMWs hemsida på 520D Touring för 368.000 kr.
Jag kollar på den nya modellen. Ta en titt till på BMWs hemsida...

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... index.html

D5 gör 0-100 enligt Vovlo på 8.2 och BMW enligt dem på 8.3. Skiljer inte så mycket enligt mig i alla fall.
Trodde vi jämförde motorer här och inte karosser :D

Min kollega har en V70N -07 som han har Polestar 205 hk i, alltså precis samma hk som ni nya V70II D5 205 hk,

Hans V70N slår nya V70II på alla plan, acceleration, höghastighet och förbrukning, det går som ett skollat troll (vi har testat), vad beror det på då, inte beror det på att nya D5 205 är slö och törstig.

Nä förklaringen är att nya V70II väger som en finlandsbåt och har aerodynamik som en ladugårdsdörr, medans gamla V70N har liknande värden som en 520 vad gäller vikt och luftmotstånd.

Volvo gör grymt bra motorer enligt mig, vad gäller aerodynaik och mjukvara i automatarna ärden annan story
Njaa, vi jämförde modeller som helhet och då spelar karossen en stor roll. Annars kan vi lika gärna diskutera BMW 320D med XC70 D5 :wink:
Dessutom sitter det ju en ny uppdaterad motor i den nya karossen.
Arese skrev: Har du kommit på nån diesel som gör 100 på tvåan, vore kul att prova, ett av mina största beefs med diesel är att man inte kan ligga och vässa på låga växlar...
Få bensinare har så spetsig karaktär som du verkar efterlysa. Dessutom blir de helt hopplösa att använda utanför bana om hästsparken kommer på 6000 eller högre.
VolvoB20 skrev: Nä förklaringen är att nya V70II väger som en finlandsbåt och har aerodynamik som en ladugårdsdörr, medans gamla V70N har liknande värden som en 520 vad gäller vikt och luftmotstånd.

V70II har 20 kg högre skattevikt än V70N (jag jämför två D5 AWD nu). Vad gäller aerodynamiken finns det väl siffror på luftmotståndskoefficienten, jag kan inte tänka mig att den är särskilt mycket sämre på V70II.

Edit - hittade det här på forumet:

V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2

Ungefär 10 % skillnad alltså. Ladugårdsdörr vet jag inte :)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 35
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]