Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nightmare89
t-koppling har läst på många ställen att man kan trimma upp turbon genom att sätta en t koppling på nån slang så den får mer lut eller nåt sånt. Nån som gjort det eller känner nån som gjort det? Skulle va kul å veta vad som händer / kan hända. !!!!!!!! Tänker INTE göra nåt sånt här på min bil vill bara ha infon om det.

Tack för alla svar

Läste det här på garaget

testade förut med att bara koppla på en t-koppling på den lilla slangen och då gick den uta helvete, men våga inte köra den hårt eftersom jag inte hade en susning av hur mycket den då laddade

Vad e det som händer när man gör det där ?? antar att det slutar med att bilen pajar.
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Ryktesväg har jag fått höra att man ur en 2.0t kan få ut c.a 40hk mer bara genom att byta till en grövre dimension på luftslangen till turbon, dvs slangen som tillför luft till turbon.
/Anders

Tydligen så det funkar nån som vågar sig på det? :roll: :roll: :roll: kan väll inte hända så mye om man bara kör normalt å inte plattan i boten. Tror dock inte man får ut 250 mer hk för att man gör slangen LITE störe
Användarvisningsbild
av gaggi77
På äldre modeller kan det funka. De nyare modellerna är mer känsliga. Om du gör det så får du fetare bränsleblandning och då kanske kommer motorlampa att lysa men det kan funka bra om du skruvar på Vg-n stång 1-2 varv då får du mer laddtryck. Men styrenheten kommer att känna till ändringen och då får du lysande lampor som på disco hehe... :D
Trimma motor istället. Steg 1 räcker till 205hk 335 Nm. Kostar 3750kr på BSR.
av tommyhaglund
jag har samma trim på min bil v40 2.0t -98. vart lite skillnad men inte så mkt. den går även billigare nu. fråga på volvo dom har delarna hemma. kostar under 10kr. sen är det bara att koppla in allt på den gula slangen. inga lampor tänds ingenting som är farligt med varken turbo eller motor. det går även igenom besiktningen utan problem.
av Kojje
T-koppling mellan tryckklocka och turbon lurar helt enkelt magnetventilen genom att det läcker ut luft så att den tror att inte laddtrycket uppnåts därpå laddar turbon mer och du får mer effekt men eftersom programvaran (tändning och bränsle) inte hänger med så har du stor risk för spikningar och motorras skulle aldrig göra detta på en s/v40 då dom är ganska känsliga och det kan bli väldigt dyrt på en gammal 940 finns bättre marginaler vilket gör det något säkrare att öka laddet 0.2-0.3 bar vilket bör resultera i effektökning på ca.20-30 hk men även på dessa bilar kan det gå åt skogen.
Men som sagt vill du öka effekten är alltid en chippning att föredra då du får rätt blandning av tändning,bränsle och laddtryck.
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Kojje skrev:T-koppling mellan tryckklocka och turbon lurar helt enkelt magnetventilen genom att det läcker ut luft så att den tror att inte laddtrycket uppnåts därpå laddar turbon mer och du får mer effekt men eftersom programvaran (tändning och bränsle) inte hänger med så har du stor risk för spikningar och motorras skulle aldrig göra detta på en s/v40 då dom är ganska känsliga och det kan bli väldigt dyrt på en gammal 940 finns bättre marginaler vilket gör det något säkrare att öka laddet 0.2-0.3 bar vilket bör resultera i effektökning på ca.20-30 hk men även på dessa bilar kan det gå åt skogen.
Men som sagt vill du öka effekten är alltid en chippning att föredra då du får rätt blandning av tändning,bränsle och laddtryck.
He he lite sen du e xd^^ bilen har numera steg 1 bsr å går hur bra som helst :-DD

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]