Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:Min frus nya 2,4d man ligger på 0,72 enligt datorn. Endast landsväg i ca 120 km/h.

Mvh
Arese
Det är väl precis så här Volvo vill ha det , flertalet hänvisar till vad bilen förbrukar och man kollar enbart via färddatorn...min egen V70 förbrukar på landsväg enligt färddatorn mellan 0.64-0.68l/milen.... det ser väldigt bra ut, hurra va min bil är snål...!!!! men jag kommer sällan längre än 75 mil på en tank, den ekvationen går inte ihop. jag borde kunna köra ytterligare 15 mil ..var tar den dieseln vägen??
Problemet är att den är inte snål, för i verkligheten när jag räknar manuellt, så är min förbrukning på ren lansvägskörning mellan 0.83-0,92l/milen nära nog det samma som jag hade på en tidigare V70 2,5t...detta är 2-3 dl/mil för mycket för att vara en diesel...
Under vintern hade många uppfattningen att detta var normal förbrukning med värmaren som då ansågs förbruka både de o lite till....men nu är det ingen värmare inblandad..
Jag har frågat o jag har skrivit till både Bilia och Volvo...men ingen vill svara utan alla kommer med lite förvirrade undanflykter att det är ok med 30% diff både i förbrukning o vad färddatorn visar, och man hänvisar till värmaren..att man inte skall köra över 120kmh ..osv..

Sedan så kan man ha teorier på att den svenska dieseln har lägre energi innehåll , det är ett känt faktum, men är Volvos motorer mer känsliga för detta än andra märken.

Frågan jag snabbt får är hur "XC90_Executive" här på forumet alltid lyckas få Volvobilar som förbrukar långt under Volvos egna uppgifter och dessutom alltid kör med tung gasfot och samtidigt har en förbrukning jag knappt lyckas komma ner till på tomgång..
Är Volvos kvalite på det de släpper ut så varierande att man kan få bilar där det skiljer så mycket.
Steff 99 skrev:
Arese skrev:Min frus nya 2,4d man ligger på 0,72 enligt datorn. Endast landsväg i ca 120 km/h.

Mvh
Arese
Det är väl precis så här Volvo vill ha det , flertalet hänvisar till vad bilen förbrukar och man kollar enbart via färddatorn...min egen V70 förbrukar på landsväg enligt färddatorn mellan 0.64-0.68l/milen.... det ser väldigt bra ut, hurra va min bil är snål...!!!! men jag kommer sällan längre än 75 mil på en tank, den ekvationen går inte ihop. jag borde kunna köra ytterligare 15 mil ..var tar den dieseln vägen??
Problemet är att den är inte snål, för i verkligheten när jag räknar manuellt, så är min förbrukning på ren lansvägskörning mellan 0.83-0,92l/milen nära nog det samma som jag hade på en tidigare V70 2,5t...detta är 2-3 dl/mil för mycket för att vara en diesel...
Under vintern hade många uppfattningen att detta var normal förbrukning med värmaren som då ansågs förbruka både de o lite till....men nu är det ingen värmare inblandad..
Jag har frågat o jag har skrivit till både Bilia och Volvo...men ingen vill svara utan alla kommer med lite förvirrade undanflykter att det är ok med 30% diff både i förbrukning o vad färddatorn visar, och man hänvisar till värmaren..att man inte skall köra över 120kmh ..osv..

Sedan så kan man ha teorier på att den svenska dieseln har lägre energi innehåll , det är ett känt faktum, men är Volvos motorer mer känsliga för detta än andra märken.

Frågan jag snabbt får är hur "XC90_Executive" här på forumet alltid lyckas få Volvobilar som förbrukar långt under Volvos egna uppgifter och dessutom alltid kör med tung gasfot och samtidigt har en förbrukning jag knappt lyckas komma ner till på tomgång..
Är Volvos kvalite på det de släpper ut så varierande att man kan få bilar där det skiljer så mycket.
Kanske en kurs i ekonomikörning vore på sin plats :wink:
Om någon säger min bil drar 0.67 så säger det ju, NOLL, Nada, 0, Inget all, zero om hur mycet bilen drar.

Jag har kört samma stäcka på 70 mil många ggr och det diffar nästan 30% beroende på körstilen, beroende på om man softar eller kör forcerat.
Mina bilar drar nästan alltid mer än grannars/bekantas/kompisars/jobbarpolares jämförbara bilar under liknande förhållanden. Jag tror helt enkelt att många gillar att lura sig själva eller helt enkelt ljuger.

(Eller oxå beror det på att jag åkt Volvo sedan i slutet på sjuttiotalet...)

:roll:

Edit: Svart på vitt so far nedan enligt pump/vägmätar-metoden med "nya" bilen. Egentligen är det väl "ännu sämre" eftersom hastighetsmätarn (och antagligen också vägmätarn) visar ca 5-6% fel med vinterdäck och 2-3% fel med sommardäck vid landsvägsfart.

Bild

Snittförbrukning: 0.74 l/mil
XC90_Executive skrev:Jag är utbildad EcoSafe-förare! :wink:

Jag skulle återkomma med resultat efter tankning.
Färddatorn säger att min förbrukning var 0.68 l/mil
Verklig förbrukning enligt pump 0,81l/milen...felmarginalen är ganska stor .
snittfarten blev 86 kmh
64 liter 78,5 mil...mmm..märk väl att detta är med tom bil förutom två personer.

Hur jag skulle få färddatorn att matcha verklig förbrukning med en utbildning i eco/safedriving är för mej en gåta.

Eller är det så som "Falk" skriver att jag är ärlig i min egen plånbok och ser att bilen drar mer än vad färddatorn säger eftersom i slutändan lurar man bara sig själv att göra sken av att man har en förbrukning som är mycket lägre än den är i verkligheten.

En diesel som förbrukar över 0.8l/mil på ren landsvägskörning....2010.....och närmare litern när man kommer över 120 kmh....
nä Volvo gör om, gör rätt.
Nu är det så att jag för ca en månad sedan körde samma sträck med en hyrbil, en Audi A4 TDI 170hk avant, den klarade sträckan på 0.55l/milen
Min upplevelse är att Volvo skall man inte köra över 2000 varv för då får man virvel i tanken.
Fast jag menar mer på att du "klagade" att mina bilar (nästan) alltid körs under Volvos bränslespec. :wink: Jag mäter alltid verklig förbrukning. Inte att det har någon betydelse, men det kan vara intressant att se.

Glömde kolla vad färddatorn stod på förra gången jag tankade, men den verkliga förbrukningen blev 12,3l/100km. XC60 D5 awd R-design. Fullmatad + 20" fälgar. Stadskörning, mycket gasande (den ska köras in hårt! :wink: ). Värmaren har gått mycket för det har bara varit 2-4 plusgrader när jag har kört hemifrån tidigt på morgonen.
En avgörande faktor när ni nu jämför förbrukning under liknande förhållande är; kör ni manuell eller automat? I alla jämförelser måste det anges och kan påverka 1-1,5dl/mil för en V70.
Ett annat exempel är detta med däck; vår bil med odubbade vinterhjul Continental, 205/16, går snålare på vinterväg än vad den gör med sommardäck Michelin, 225/17 om man jämför landsvägskörning, kan nog skilja upp till en 0,5dl/mil.
Så automat, lite mera tungrullande däck och lite extra plus på hastigheten, kan säkert ge 2-3dl högre förbrukning jämfört med manuell, lite mera lättrullande däck och mjukkörning inom hastighetsramarna.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 35
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

[color=#FF[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[…]