Arese skrev:Min frus nya 2,4d man ligger på 0,72 enligt datorn. Endast landsväg i ca 120 km/h.
Mvh
Arese
Det är väl precis så här Volvo vill ha det , flertalet hänvisar till vad bilen förbrukar och man kollar enbart via färddatorn...min egen V70 förbrukar på landsväg enligt färddatorn mellan 0.64-0.68l/milen.... det ser väldigt bra ut, hurra va min bil är snål...!!!! men jag kommer sällan längre än 75 mil på en tank, den ekvationen går inte ihop. jag borde kunna köra ytterligare 15 mil ..var tar den dieseln vägen??
Problemet är att den är inte snål, för i verkligheten när jag räknar manuellt, så är min förbrukning på ren lansvägskörning mellan 0.83-0,92l/milen nära nog det samma som jag hade på en tidigare V70 2,5t...detta är 2-3 dl/mil för mycket för att vara en diesel...
Under vintern hade många uppfattningen att detta var normal förbrukning med värmaren som då ansågs förbruka både de o lite till....men nu är det ingen värmare inblandad..
Jag har frågat o jag har skrivit till både Bilia och Volvo...men ingen vill svara utan alla kommer med lite förvirrade undanflykter att det är ok med 30% diff både i förbrukning o vad färddatorn visar, och man hänvisar till värmaren..att man inte skall köra över 120kmh ..osv..
Sedan så kan man ha teorier på att den svenska dieseln har lägre energi innehåll , det är ett känt faktum, men är Volvos motorer mer känsliga för detta än andra märken.
Frågan jag snabbt får är hur "XC90_Executive" här på forumet alltid lyckas få Volvobilar som förbrukar långt under Volvos egna uppgifter och dessutom alltid kör med tung gasfot och samtidigt har en förbrukning jag knappt lyckas komma ner till på tomgång..
Är Volvos kvalite på det de släpper ut så varierande att man kan få bilar där det skiljer så mycket.