Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det kan absolut handla om att du fått en oljetrycks sänkning av nån anledning, det är inte heller ovanligt att man får som slem i oljetråget som måste rengöras för att få tillbaka sitt ordinarietryck. *slemmet* gör att pumpen inte kan suga upp olja som tänkt. Biltema liksom alla andra kan sälja defekta sake helt klart. Bara för att jag tror på fri marknad för reservdelar så tror jag däremot inte att under ska ske samtidigt såsom att man lyckats pressa ett pris till minimalt och dessutom har dubbelt så hög kontroll som andra. :wink: Menar om du hade en aning om hur mycket olika reservdelsförsäljare faktiskt får tillbaka av sina *trogna verkstäder*.
Vad gäller ditt oljesprut så om det var 25 minus och inträffade så lär nog vevhusventen tyvärr varit frusen just då. Och därför fick du vevhustrycket släppt upptill i motorn. Står det sen returolja där så lär det duscha returolja om packningen inte orkar hålla emot.
av mickest
Är det någon mening att köpa biltema 5w40 längre?, då Swedols 5w40 är billigare än biltemas, den ska ju va en förklädd OKQ8 helsyntet olja..

Dessutom har Rusta en olja som är billigare än båda dessa 5w40, supertech eller vad den heter, som ska va en förklädd valvoline olja har själv testat den med mycket bra resultat.. :roll:
av patrix
Det var billig olja. Tack för tipset!

Min princip - Billig helsyntetolja med vettigt verkningsområde (t ex 5w40 eller 10w40) och regelbundna byten (tex 1500mil/1ggr per år).

Sen om man vill köpa dyr helsyntet så kan man väl göra det, men jag tror inte man får nåt för pengarna. Och att köpa "dyr" halvsyntet eller mineralolja tror jag är sämre än billig helsyntet.

Dom här longlife oljorna är ett jäkla trams också. Anledningen till att dom finns är för att biltillverkarn ska kunna lägga serviceintervallerna på 3000 mil (i vissa fall ännu längre) under åren med fri service och på så sätt spara kostnader. Motorn mår garanterat inte bra av det oavsett om det är longlife olja i eller ej. Men hade man bytt filtret vid 1500 mil och oljan vid 3000 mil så hade det varit ok. Filtret lägger av innan oljan. Lastbilsåkare kör ju tex ofta ganska länge på oljan men byter filter ofta.

Extremoljor som tex 0w50 ger jag inte heller mycket för. Om man kör banracing med bilen några timmar varje vecka, kan det vara vettigt. Men kör man normalt/aktivt är det helt onödigt med mer är 5w40 anser jag.

Vi tar det igen - Billig helsyntetolja med vettigt verkningsområde (t ex 5w40 eller 10w40) och regelbundna byten (tex 1500mil/1ggr per år). Och om oljan uppfyller de specar som din bil ska ha så spelar det ingen roll om den är från Biltema, Swedol eller nåt annat ställe.

Det var mina 5 öre i denna ständiga debatt om oljor :-)

Edit: http://www.yttermera.se/motor/bilist/oljebyte.html :lol:
av intruder1400
Detta va nytt för mej
"Filtret lägger av innan oljan. Lastbilsåkare kör ju tex ofta ganska länge på oljan men byter filter ofta."
Ja kör lastbil Har varken sett eller hört detta
Därimot är vi fler som ökat bytes intervallerna av olja o filter pga motorras o slitna delar i motorn
Olje kvaliten skiljer väldigt mycke
Användarvisningsbild
av Marlboroman
intruder1400 skrev:Detta va nytt för mej
"Filtret lägger av innan oljan. Lastbilsåkare kör ju tex ofta ganska länge på oljan men byter filter ofta."
Det har har jag fått höra av en tribolog (har jag för mig det heter) som pysslar med våra hydrauliksystem bland annat på jobbet. Han har väl i nuläget kört 25.000+ mil med sin S80 utan att byta alla olja på en gång. Han byter filter var 500:e mil (samt fyllde det nya filtret med ny olja) och toppade upp med olja varteftersom. Han hade enligt egen utsago provat oljan i nåt intrument, och den var i bra skick, inte riktigt lika bra som färsk olja naturligtvisvis, men fullt godkänd.
av Priffe
Helsyntet passar bra på moderna motorer speciellt om de får jobba hårt eller med höga temperaturer (turbo t ex).

På en veteranare så kanske inte.

SAE märkningen gäller och det visar sig då att moderna oljor håller mkt högre krav än äldre, en utveckling som pågått kontinuerligt under lång tid.
Skillnaden mellan dyra och billiga oljor torde dock ligga i additiverna, och där uppstår frågan hur länge en olja håller den angivna kvaliten.
Efter att ha grunnat på det kom jag fram till att använda Biltemas oljor men byta oftare.
Användarvisningsbild
av Severin
patrix skrev:Dom här longlife oljorna är ett jäkla trams också. Anledningen till att dom finns är för att biltillverkarn ska kunna lägga serviceintervallerna på 3000 mil (i vissa fall ännu längre) under åren med fri service och på så sätt spara kostnader. Motorn mår garanterat inte bra av det oavsett om det är longlife olja i eller ej
Fast vad spelar intervallet för roll egentligen när det även gäller tid (12mån) när det kommer till service?
Även fast bilen inte har rullat 3000 mil men det har gått 12mån så ska det servas.
av patrix
Priffe skrev:Helsyntet passar bra på moderna motorer speciellt om de får jobba hårt eller med höga temperaturer (turbo t ex).

På en veteranare så kanske inte.
Håller jag helt med om. En äldre motor ska man låta gå på mineralolja. Finns inga direkta fördelar med syntet där.
av *pettson*
Kör man gamla fordon så måste man skilja på om det är en oljepump med orginalspec eller inte.
Själv kör jag ofta hundkoja, kanske inte största fordonet på jorden, men dom är gamla (konstruktionen på motorn är sen 1952 trots att det är 70års modell på fordonet) och känsliga på oljetrycket. Går utmärkt att köra en helsyntet i om man byter oljepump till en modernare pump med bättre sug och tryck förmåga än orginalspecen, med modern pump rullar den på 5/40 helsyntetolja. Byter man inte så ska oljespecen som är orginalrekommendationen hållas. I vårt fall en rak 30 mineralolja.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Min nyinköpta 855GLT -96 har gått med Q8 Formula Excel 5w40 så långt bak i tiden jag kan se, bör man försöka fortsätta med denna olja eller ni rekommenderar en annan olja?
Har kört med Biltemas delsyntet 10w40 i den gamla 855an under 11000mil utan problem, även hustruns 855a går på deras halvsyntet, kan man då även förlita sig på deras helsyntet?

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]