Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kanonaz
Har ett problem med min 945 -91. :x
Har haft ett litet problem tidigare med att startmotorn får gå ganska länge innan den startar.
Detta problem har övergått till att man måste vrida och släppa på starnyckeln minst 3 gånger och när den startar verkar det som den får för lite soppa ett kort tag.(om jag stänger av bilen och startar inom en kortare tid verkar problem inte finnas.)
Jag hör att bränslepumpen går ett tag och stannar efter varje start försök och jag får för mig att trycket stiger i bränsleledningen mellan varje försök.(har bytt bränslefilter, tändingsdelar, luftmassemätare.)
Finns det någon form av tryckhållnings membran som hjälper till att hålla rätt tryck efter bilen stått ett tag?
Ge mig tips vad det kan vara för fel.
av kanonaz
Finns det någon backventil på tryckledingen?
Någon som har någon fin sprängskiss på ett 940 bränslesystem?
av speedytiger
Jo det var backkventiien, 189 kr på volvo, lossa på anslutningen mot filtret och dit med den nya ventilen. Nu startar den direkt. gamla ventilen gick att blåsa genom åt alla håll!
av volvotomas
speedytiger skrev:Jo det var backkventiien, 189 kr på volvo, lossa på anslutningen mot filtret och dit med den nya ventilen. Nu startar den direkt. gamla ventilen gick att blåsa genom åt alla håll!
Sitter det någon sådan ventil på volvo 740 90 b230f också och var ser man den ventilen?
av speedytiger
Själva backventilen sitter i anslutningen på utgåenden bränsleledningen på pumpen. Den är gängad direkt i pumpen och sedan är lednigen gängad på ventilen. Köper man ny pump så tror jag ventilen följer med. På min bil bestod bränsle ledningen mellan pump och filer av hårdplast och med rätt så rostiga ledningar och gängor gör att det kan vara ide och ha lite ny gummilslang och klammer nära tillhands om man måste göra någon egen skarv.
av volvotomas
speedytiger skrev:Själva backventilen sitter i anslutningen på utgåenden bränsleledningen på pumpen. Den är gängad direkt i pumpen och sedan är lednigen gängad på ventilen. Köper man ny pump så tror jag ventilen följer med. På min bil bestod bränsle ledningen mellan pump och filer av hårdplast och med rätt så rostiga ledningar och gängor gör att det kan vara ide och ha lite ny gummilslang och klammer nära tillhands om man måste göra någon egen skarv.
Du har ingen bild på det.
av speedytiger
Har ingen bild men det är inte så svårt att se. Pumpaketet med filter sitter ju under förarstolen kan man säga fast under bilen. Och utgående ledning på pumpen är ju den som går från pump vidare till bränslefilter och sedan til motorn. Utgående är den sida med elanslutningarna. Gå in på exempelvis Mekonomens hemsida och leta upp pumpen till din bil, då får du fram en bra bild där man ser pump med backventil.
Good Luck!
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]