Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Det du skriver är i sig rätt men du glömmer fysikens lagar. Dom kan du inte ändra på. En rörelse kan skrivas som ett vektordiagram. Du har en kraft rakt ner samt en framåt. I kurva får du en sidokraft som ökar ju tvärare kurva eller ju snabbare du kör. Denna kallar vi centrifugalkraft. Den nedåtriktade kraften håller kvar bilen. Det är friktion. Då sidokraften (vektorn) ökar tills friktionen inte orkar hålla kvar däcket längre, släpper det och man börjar glida. Fram till det släpper är det mycket stora sidokrafter som förs över från däcket till underlaget. (När du står still är det en vridande kraft) . Dessa sidolaster tar däckskuldran upp och samma kraft av underlaget. Dessa är stora, större ju snabbare eller tvärare.

Om du har en boggi så svänger den inte som du skrivit, men båda axlarna kan inte sträva åt samma håll i en vridning. Att du bak ”vrider” sönder underlaget är en annan kraft som kombineras med ovan sidokraft. Dock kvarstår faktum, att (som tidigare med tom buss eller l-bil) har du större däcktryck fram (givetvis beroende på last men garanterat med tom), så får du en stor sidokraft mot asfalten. Som tidigare kan du få kanske 75 % på ena framhjulet (fortfarande samma axeltryck!) medan du bak får en annan fördelning beroende på normalt lägre tyngdpunkt. Men så djupt behöver vi inte gå.
Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:Det du skriver är i sig rätt men du glömmer fysikens lagar. Dom kan du inte ändra på. En rörelse kan skrivas som ett vektordiagram. Du har en kraft rakt ner samt en framåt. I kurva får du en sidokraft som ökar ju tvärare kurva eller ju snabbare du kör. Denna kallar vi centrifugalkraft. Den nedåtriktade kraften håller kvar bilen. Det är friktion. Då sidokraften (vektorn) ökar tills friktionen inte orkar hålla kvar däcket längre, släpper det och man börjar glida. Fram till det släpper är det mycket stora sidokrafter som förs över från däcket till underlaget. (När du står still är det en vridande kraft) . Dessa sidolaster tar däckskuldran upp och samma kraft av underlaget. Dessa är stora, större ju snabbare eller tvärare.

Om du har en boggi så svänger den inte som du skrivit, men båda axlarna kan inte sträva åt samma håll i en vridning. Att du bak ”vrider” sönder underlaget är en annan kraft som kombineras med ovan sidokraft. Dock kvarstår faktum, att (som tidigare med tom buss eller l-bil) har du större däcktryck fram (givetvis beroende på last men garanterat med tom), så får du en stor sidokraft mot asfalten. Som tidigare kan du få kanske 75 % på ena framhjulet (fortfarande samma axeltryck!) medan du bak får en annan fördelning beroende på normalt lägre tyngdpunkt. Men så djupt behöver vi inte gå.
Förstår till stor del i det du skriver, men tror nog du måste förklara mer hur du menar. Börjar bli lite osäker på vad det är vi försöker få fram(kan bero på att jag är trött fortfarande ??:-/ )
Visst, centrifugalkraften påverkar och visst blir det troligen tillfälligt tyngre i ytterspåret. Men den viktökningen tror inte jag blir så stor av den anledningen att farten inte är tillräcklig i en rondell.
Men vi måste nog förstå att det går inte att jämföra bil-buss-lastbil med varandra i olika kombinationer.
Om vi håller oss till lastbil blir skillnaderna där ändå allt för stora p.g.a. olika byggnationer och axelkombinationer.

Nu kör jag en filosofiteori, jag kan vara helt fel ute och då får någon med kunskap rycka in och rätta, och rätta klart och tydligt.
Tar vi två personbilar, en Volvo 240 GL och ett strykjärn som Ferrari så kommer Volvon troligen att välta och Ferrarin troligen helt enkelt att sladda av vägen vid hög hastighet i tvär kurva. Och det beroende på tyngdpunkt samt axelkonfiguration.
Volvon kommer att lägga över mer vikt i ytterspåret, medans Ferrarins vikt kommer att i stort sett ligga konstant på alla hjulen, i allafall ända tills Ferrarins tyngdpunkts kraft ligger horisontalt p.g.a. fart.
Fan, känns som jag svamlar nu. Nån som fattar vad jag menar?.. :lol:

Men detsamma är det lite som på lastbil, trots sin ev. höga höjd kommer ändå vikten ligga på alla hjulen p.g.a. sin höga vikt och ganska låga tyngdpunkt och förhållandevis låga fart till sin storlek. Dock sätts detta ur spel om hastigheten är för hög och man välter, alternativt sladdar av vägen, eller att lasten helt enkelt lossnar.
Och tiden från liten viktskillnad i sidledes på axlarna och tills man välter är så kort att en sådan upplevelse lär nog kunna åstadkomma bajs på sätet.
Svårt att förklara, men det är nästan som att trycka av och på en knapp. Alltså, från stabil till ostabil på så kort tid att du kan inte köra hårt in i tvärkurva/rondell och vara säker på att du kommer ut helskinnad.
Visst, det finns säkert de som kör så men det är fan inte ett normalt körsätt.
Den ökande vikt du beskriver kan du bara få fram om du kör vårdslöst, eller obegåvat. Det är nog det enda sättet att flytta tyngdpunkten och därmed få mer tryck på ytterspåret.

Vi behöver fler teorier och fakta i den här tråden nu.... :-)-)
Användarvisningsbild
av isak
förstår inte jag heller vad calleV70 vill komma till?

har ALLDRIG varit med om att något hjul lättar på en 26 tons bil (tack och lov)
PB bilar däremot har jag lekt en hel del även åkt på 2 hjul! o de bryter även upp asfalt av dålig kvalitet
isak
av CalleV70
Om ni läste innan skrevs "racer eller Speed". Det senare när Sandra Bullock höll på att tippa en buss som inte fick gå under 50 m/h. Dom testade detta i Mythbusters och kunde lätta på innedäcken. Då det skrevs som på skoj, menar jag att det inte är normalkörning. Dock kvarstår att det är ytterligheten. Dvs 100 % på ena däcket. Kör du rakt fram, är det 50 % på vardera. När du svänger ökar det på yttern och minskar på innern. Fördelningen blir långsammare om du har lägre tyngdpunkt ( sommer strykjärn ovan). Men vidare har Ferrarin bredare däck och lägre skuldra som gör att du har större yta dvs friktion att hålla emot sladd.
Så du har rätt i detta DogWalker. Men kvarstår att har du säg 4,5 ton på framdäcket, får du i rondellen kanske 6 ton beroende hur snabbt du kör. Personbilen ( V70) har normalt 900 kg fram får kanske 0,6 ton. Så den kraften tas upp i sida av asfalten å ena sidan och däcket åt det andra.
Sedan kan man säga att 10-20 bilar sliter mer, men tittar man på enskilt fordon, så är det krafter som verkar på en lastbil.
isak: jag vet inte vad du vill säga, men det tillför inte så mycket...Läs inläggen noga, och om du inte förstår, så fråga.
Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:Om ni läste innan skrevs "racer eller Speed". Det senare när Sandra Bullock höll på att tippa en buss som inte fick gå under 50 m/h. Dom testade detta i Mythbusters och kunde lätta på innedäcken. Då det skrevs som på skoj, menar jag att det inte är normalkörning. Dock kvarstår att det är ytterligheten. Dvs 100 % på ena däcket. Kör du rakt fram, är det 50 % på vardera. När du svänger ökar det på yttern och minskar på innern. Fördelningen blir långsammare om du har lägre tyngdpunkt ( sommer strykjärn ovan). Men vidare har Ferrarin bredare däck och lägre skuldra som gör att du har större yta dvs friktion att hålla emot sladd.
Så du har rätt i detta DogWalker. Men kvarstår att har du säg 4,5 ton på framdäcket, får du i rondellen kanske 6 ton beroende hur snabbt du kör. Personbilen ( V70) har normalt 900 kg fram får kanske 0,6 ton. Så den kraften tas upp i sida av asfalten å ena sidan och däcket åt det andra.
Sedan kan man säga att 10-20 bilar sliter mer, men tittar man på enskilt fordon, så är det krafter som verkar på en lastbil.
isak: jag vet inte vad du vill säga, men det tillför inte så mycket...Läs inläggen noga, och om du inte förstår, så fråga.
Ja, jag kan ju inte säga att det är på annat sätt heller. Jag tror dock inte att det blir sån stor överflyttning på vikten, det skulle kännas rätt jobbigt. Men visst, gasar man på och kör på absoluta gränsen så visst kan det lätta på hjulen.
Men, normalt sätt tror jag de allra flesta kör på ett vettigt sätt genom rondeller och då blir det väldigt lite slitage av den typ du beskriver då skillnaden på höger och vänster fram hjul är närmare noll.

Men, det fick mig att börja fundera det du(eller nån annan) sa i början att det slits i utkanten av rondellerna och därmed kom det vi nu pratar om. Hur som helst så har jag kollat en del rondeller där lastbilar kör och där de är förbjudna. Och det är svårt att se en skillnad tycker jag. Rent naturligt så kör nog de allra flesta i samma ytterspår så att säga oavsett bredd och storlek på fordon.

Min teori blir då att det är personbilar som står för det största slitaget vid detta tillfälle, och det bygger jag på framhjulsdrivna bilar som accelererar ur rondellerna. De flesta bilar är framhjulsdrivna idag, dessutom ofta med dubbdäck som en ytterligare orsaksfaktor. Och jag vidhåller fortfarande att ett hjul som rullar med färdriktningen hela tiden sliter minst på beläggningen. :D
Användarvisningsbild
av len
DogWalker. det är klart att "drar" du däcket i sidled kräver mer än att rulla. Men Calle har väldigt rätt i sak (rent fysiskt). När du svänger flyttar du "vikt" till ytterdäcket. Och det påfrestar. Om hjulspåren är lika i en rondell, kan det bero på att vikten spelar mer roll? Eller många personbilsdäck?? Fast det var ju frågan vad som sliter sönder småskador i beläggningen, som frusit sönder nu under våren. hemma läggs ny asfalt i flertalet rondeller just nu. Tag ett glas vatten och se hur ytan flyttar sig utåt i kurvan. Tag bara någon mm i muggen så ser du hur vikten flyttar sig. Dock väger glaset lika!
jag tror inte vi kommer mer i frågan. Men intressant är det..
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev:DogWalker. det är klart att "drar" du däcket i sidled kräver mer än att rulla. Men Calle har väldigt rätt i sak (rent fysiskt). När du svänger flyttar du "vikt" till ytterdäcket. Och det påfrestar. Om hjulspåren är lika i en rondell, kan det bero på att vikten spelar mer roll? Eller många personbilsdäck?? Fast det var ju frågan vad som sliter sönder småskador i beläggningen, som frusit sönder nu under våren. hemma läggs ny asfalt i flertalet rondeller just nu. Tag ett glas vatten och se hur ytan flyttar sig utåt i kurvan. Tag bara någon mm i muggen så ser du hur vikten flyttar sig. Dock väger glaset lika!
jag tror inte vi kommer mer i frågan. Men intressant är det..
Helt rätt, men hur för flyttar sig vattnet i muggen om det är fruset då??? :wink:
Det du just beskrev har jag redan sagt att skillnaden är med tankbil, då lasten är rörlig.
Nice try..

"jag tror inte vi kommer mer i frågan. Men intressant är det.."
Säg inte så, vi har trevligt.. :D
av CalleV70
Lägger mig i (igen!). DogWalker; om du kör din lastbil och bromsar hårt, så ökar lasten på framaxeln. Och mer kraft tas upp av framdäcken. Tvärbroms lär du se på axelgivaren. (Ytterligheten är typ en mc som bromsar så bakdäcket går i lyften. Då har du 100 % dvs hela massan /vikten på framaxeln). I ditt fall om vi säger 10 ton fram och 20 bak, kommer belastningen kanske vara 13 fram -17 bak?? Tvärtom, full gas lägger mer på bakaxeln ( typ dragster). Givetvis lättar inte hjulet, men belastningen minskar även på din lastbil. Samma kraftförändring sker när du svänger, mer massa på ytterdäcken. Detta visar sig då fjädrarna trycks ihop på yttern och släpper på innersidan. Och detta kompenserar man på Ferrari så den inte lutar. Se massförändringen som en pendel. Eller kolla på din Wunderbaum i backspegeln. Där har du massfördelningen på din bil :wink:

Fruset vatten är som din bil, massan flyttas till ytterkanten och sedan tippar det (eller glider). Ej fruset så är massan densamma men det flyttar mer åt sidan (och blir instabilt tidigare dvs tippar tidigare?). Tankvagnen har skalpskott, för börjar det "svaja" inne i tanken kan det bli tufft att köra ( utgår jag ifrån, har ej kört tankvagn).
Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:Lägger mig i (igen!). DogWalker; om du kör din lastbil och bromsar hårt, så ökar lasten på framaxeln. Och mer kraft tas upp av framdäcken. Tvärbroms lär du se på axelgivaren. (Ytterligheten är typ en mc som bromsar så bakdäcket går i lyften. Då har du 100 % dvs hela massan /vikten på framaxeln). I ditt fall om vi säger 10 ton fram och 20 bak, kommer belastningen kanske vara 13 fram -17 bak?? Tvärtom, full gas lägger mer på bakaxeln ( typ dragster). Givetvis lättar inte hjulet, men belastningen minskar även på din lastbil. Samma kraftförändring sker när du svänger, mer massa på ytterdäcken. Detta visar sig då fjädrarna trycks ihop på yttern och släpper på innersidan. Och detta kompenserar man på Ferrari så den inte lutar. Se massförändringen som en pendel. Eller kolla på din Wunderbaum i backspegeln. Där har du massfördelningen på din bil :wink:

Fruset vatten är som din bil, massan flyttas till ytterkanten och sedan tippar det (eller glider). Ej fruset så är massan densamma men det flyttar mer åt sidan (och blir instabilt tidigare dvs tippar tidigare?). Tankvagnen har skalpskott, för börjar det "svaja" inne i tanken kan det bli tufft att köra ( utgår jag ifrån, har ej kört tankvagn).
Klart du ska lägga dig i.. :)

Du får halvrätt på första påståendet och fel på sista.. :D MC exemplet blir ju rätt så klart, likaså dragster.
Den bil jag kör, om jag bromsar riktigt hårt så går den upp till ca. 9 ton, 1 tons skillnad är så lite att det är inte så mycket att räkna med. Normal inbromsning 500kg kanske.
Vid start noll skillnad och likaså vid uppkommen fart..
Det är alltså inga stora vikt förändringar av den typ som du vill göra gällande.

Men, det kan ju vara så att vi pratar om lite olika saker här p.g.a. vi förklarat oss felaktigt.
Du har ju rörelseenergin som rör sig åt det håll den vill gå beroende på hur du kör, men du får ingen lastviktsomfördelning. Lasten/vikten ligger där den ligger(undantaget flytande gods) och axeltrycket är i stort sett oförändrat med vissa undantag av den typ vi pratat om.

När det gäller tankbilar så är det ingen garanti att det finns skvalpskott inbyggt, det kan vara helt öppet beroende på diverse olika anledningar som byggnation o.s.v.

:D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Inte enkelt att jämföra slitage på bil och lastbil då det sker på helt olika ställen till stor del.

Tunga trafiken skapar slitage långt ned i vägbanken genom sin tyngd som gör att der rör sig elastiskt och materialet djupt nere i vägbanken mals sönder då det gnids mot sig själv. Kanske på en halvmeters djup tom,

Personbilarna däremot sliter bort vägytan med hjälp av hårdmetallskären i dubbarna.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]