- fre 07 maj 2010, 08:30
#407157
Det du skriver är i sig rätt men du glömmer fysikens lagar. Dom kan du inte ändra på. En rörelse kan skrivas som ett vektordiagram. Du har en kraft rakt ner samt en framåt. I kurva får du en sidokraft som ökar ju tvärare kurva eller ju snabbare du kör. Denna kallar vi centrifugalkraft. Den nedåtriktade kraften håller kvar bilen. Det är friktion. Då sidokraften (vektorn) ökar tills friktionen inte orkar hålla kvar däcket längre, släpper det och man börjar glida. Fram till det släpper är det mycket stora sidokrafter som förs över från däcket till underlaget. (När du står still är det en vridande kraft) . Dessa sidolaster tar däckskuldran upp och samma kraft av underlaget. Dessa är stora, större ju snabbare eller tvärare.
Om du har en boggi så svänger den inte som du skrivit, men båda axlarna kan inte sträva åt samma håll i en vridning. Att du bak ”vrider” sönder underlaget är en annan kraft som kombineras med ovan sidokraft. Dock kvarstår faktum, att (som tidigare med tom buss eller l-bil) har du större däcktryck fram (givetvis beroende på last men garanterat med tom), så får du en stor sidokraft mot asfalten. Som tidigare kan du få kanske 75 % på ena framhjulet (fortfarande samma axeltryck!) medan du bak får en annan fördelning beroende på normalt lägre tyngdpunkt. Men så djupt behöver vi inte gå.
Om du har en boggi så svänger den inte som du skrivit, men båda axlarna kan inte sträva åt samma håll i en vridning. Att du bak ”vrider” sönder underlaget är en annan kraft som kombineras med ovan sidokraft. Dock kvarstår faktum, att (som tidigare med tom buss eller l-bil) har du större däcktryck fram (givetvis beroende på last men garanterat med tom), så får du en stor sidokraft mot asfalten. Som tidigare kan du få kanske 75 % på ena framhjulet (fortfarande samma axeltryck!) medan du bak får en annan fördelning beroende på normalt lägre tyngdpunkt. Men så djupt behöver vi inte gå.