Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BaronNatt
Halloj, jag är ny här.

Köpte en 850 för drygt en vecka sedan som jag redan förälskat mig i men det var länge sedan jag fick mina undermåliga mekkunskaper så...hjälp!

Den slocknar som sagt på tomgången, dvs. stillastående utan gaspådrag samt under körning om man trycker ner kopplingen utan gas för att tex växla ner. Om man justerar tomgången med gaspedalen så dör den däremot inte...så länge varvet hålls över 500 - 1k så purrar den som en kissemiss.
Mätarställning ligger på dryga 31k

Varningslampan för lambda lyser, killen jag köpte den av sade att man skulle blåsa ur de vita slangarna som går från (vad jag tror är) Luftmassemätaren. Gjorde detta med kompressor utan att problemet löste sig.

Har köpt ny lambda modellspecifik för 850 på biltema och ämnar byta denna. Dock läste jag att om lambdan inte är det ursprungliga felet kan en ny lambda sabbas av det egentliga felet.

Känner någon igen sig och har råd till Vilsna jag.

/Björn
av BaronNatt
Har ingen möjlighet då jag inte har en Vadis tror jag de heter...vill köra på lite själv under huven innan jag ger upp och låter verkstad ta över =P

Glömde också det att när man kört i en dryg kvart så fungerar tomgången utan att motorn slår av, men den är ostadig och låter som om den ska slockna vilken sekund som helst.
av NiklasO
BaronNatt skrev:Har ingen möjlighet då jag inte har en Vadis tror jag de heter...vill köra på lite själv under huven innan jag ger upp och låter verkstad ta över =P

Glömde också det att när man kört i en dryg kvart så fungerar tomgången utan att motorn slår av, men den är ostadig och låter som om den ska slockna vilken sekund som helst.
För att läsa felkoder så har du instruktioner här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
Du behöver inget instrument eller något på en 92a.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]