len skrev:DogWalker skrev:
Visst är det så som du säger till viss del.
Dock ej 100% som du säger, för det skulle ju innebära att man välter.. :)
Och självklart sliter 1 lastbil mer på vägen än 1 personbil.
Dock finns en annan skillnad som du inte räknar med, och det är att mellan varje lastbil kan det passera allt mellan 1 till +200 personbilar. Det blir litegrann som att 5 myror är faktiskt fler än 4 elefanter... :D
Vi har nog gjort diskussionen onödigt krånglig. Låt helt enkelt gilla läget, passar inte foten i skon så har man köpt för små skor. 
Givetvis onödigt krånglig, men lite intressant! Vi har ju påpekat att många faktorer sliter på vägen. Dock var det frågan om som jag förstår skillnaden mellan ett tungt fordon och en personbil. Inte hur många som åker. Givetvis sliter kanske 10-20 bilar som en tung??
Men tänk på, att lättar innerhjulet ligger 100 % på ytterhjulet (dvs hela axeltrycket!!). Den välter först när du passerar jämviktsläget (fast gäller racerbilar eller Bullock i "Speed").
Javisst är det intressant, helt klart.
Tja, efter 20års körning kan jag inte ge ett gott exempel på självupplevt lyft av innerhjulet. För att lyckas med en sån sak måste du göra något allvarligt fel, eller köra riktigt vårdslöst. Det är väldigt få som kan köra på endast högersidans däck t.ex.
En lastbil är mycket stabil normalt sätt, det ska mycket till för att uppnå det ni beskriver. Dock är stabiliteten vid last helt beroende på hur tyngdpunkten ligger, eller om du har rörlig tyngdpunkt som t.ex. tankbilar.
Men, oftast är det ganska låg tyngdpunkt och det är inte så lätt att få det att tippa.
Exemplet framhjul, detta hjul rullar alltid i färdriktningen och i en rondell så tror inte jag att den sidoskjutande friktionen är så stor.
T.ex. om jag står still på en stor asfaltsplan, lägger om ratten fullt och kör. Då syns det tydligt spår efter framhjulen, vilket beror på det stora rattutslaget, som i sin tur orsaker stor friktion på både däck och asfalt.
MEN, du har inga större skador på underlaget utan det är mest gummi från däcket som lämnat spår.
Då går vi bak och tittar, och där har du extremt stora vridfriktionsskador på asfalten, som dessutom oftast går på djupet. Men kan se att stenar i asfalten har vridits lösa och om asfalten är dålig är det inte ovanligt att man vrider lös större bitar.
Tillbaka till rondellen. Nu har jag inte själv tittat, men jag tror inte lastbilar lämnar spår med sina framdäck, men boggien däremot, trots att det inte är sån stor friktion som mitt exempel på asfaltsplan så finns vridfriktionen där hela tiden. Och även om det inte heller syns vrids det småbitar ur beläggningen.
Jaha, och vart vill jag komma med detta?
Jo, trots att det är ett högre tryck på framhjulet om man räknar däck för däck, sliter det ändå mindre eftersom det alltid rullar i färdriktningen. Det gör inte en boggie, den är stel och fast och ska du få den i en annan riktning måste du vrida den sidledes.
Hoppas det är förståeligt det jag skriver, är lite trött nu... 8)