Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
CalleV70 skrev: Sedan om man kör i en liten vägskada, anser jag att mitt "4 tons" last sliter sönder asfalten snabbare än personbil men 400 kg däcktryck???
Om däcken är av samma dimention ja, eller har olika marktryck per kvadratcentimeter.. Kontaktytan för ett lastbilsdäck är ju större än kontaktytan för ett personbilsdäck, så hos lastbilen sprids ju trycket över en större yta. Däremot kan det ju mycket väl vara så att marktrycket per kvadratcentimeter är större på ett lastbilsdäck, men det får någon som vet svara på..
av CalleV70
trycket per yt-enhet är större på lastbil/buss än normal personbil. Svårt att vattenplana med bussen. Så den belastningen är avsevärt större. Men "värre" är att när du kör ner i en liten grop är det kraften när du ska upp som är större med tung bil. Tänk att du måste lyfta däcket till vägbanans normalnivå. Kräver mer kraft för lastbil än personbil. Så belastningen blir större med tung bil på den skadade vägbeläggningens kant. Sedan att kanten kom pga dubbdäck eller dålig beläggning är en annan sak.
Användarvisningsbild
av isak
orkade din gamla buss 100km? av egna erfarenheter så inträdde någon smärtgräns runt 80 där de gick mjukast minst bullrigt.
har aldrig fått någon vattenplaning under den hastigheten med PB,
kan bero på att jag aldrig åker i spåren som vattnet samlas i.
isak
av CalleV70
den gamla rackarn jag hade tidigt var lätt och för stor motor. Accade som tusan och man fick nog upp den i 130 ( fanns inga fartspärrar då). Buller!! Frontmonterad motor så det lät lika illa vare sig 75 eller 105 knutar.
Det större yttrycket gör att du klarar dig bättre i snö med tungbil än personbilen med 230-sulor som flyter ovanpå nederbörden.
Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:intressant. Men säg 8 ton fram innebär 4 ton/däck. Vi kallar det däcktryck!
24 ton bak. Vilket däcktryck har du då bak? Givetvis skiftar det med ex.vis 8 däck beroende på underlaget. teoretiskt 24/8 = 3 ton/däck, men det varierar kraftig då du kommer på "grisryggar" eller liknande.
Men en sak vill jag tycka. Att i tvära kurvor är det ett bra tryck på ytterdäcket. Ytterligheten är ju när du kör så fort att innerdäcket lättar. Då ligger 100% på yttern. Rakt fram 50 % som ökar med centripetalkraften. Givetvis ökar det även på bakaxeln, men på nåt sätt tycker jag att fram sliter mer (bytte däck oftare fram). Sedan om man kör i en liten vägskada, anser jag att mitt "4 tons" last sliter sönder asfalten snabbare än personbil men 400 kg däcktryck???
Visst är det så som du säger till viss del.
Dock ej 100% som du säger, för det skulle ju innebära att man välter.. :)
Och självklart sliter 1 lastbil mer på vägen än 1 personbil.
Dock finns en annan skillnad som du inte räknar med, och det är att mellan varje lastbil kan det passera allt mellan 1 till +200 personbilar. Det blir litegrann som att 5 myror är faktiskt fler än 4 elefanter... :D

Vi har nog gjort diskussionen onödigt krånglig. Låt helt enkelt gilla läget, passar inte foten i skon så har man köpt för små skor. :wink:
Användarvisningsbild
av DogWalker
Variosboy skrev:
CalleV70 skrev: Sedan om man kör i en liten vägskada, anser jag att mitt "4 tons" last sliter sönder asfalten snabbare än personbil men 400 kg däcktryck???
Om däcken är av samma dimention ja, eller har olika marktryck per kvadratcentimeter.. Kontaktytan för ett lastbilsdäck är ju större än kontaktytan för ett personbilsdäck, så hos lastbilen sprids ju trycket över en större yta. Däremot kan det ju mycket väl vara så att marktrycket per kvadratcentimeter är större på ett lastbilsdäck, men det får någon som vet svara på..

Good point.
Användarvisningsbild
av len
DogWalker skrev:
CalleV70 skrev:............. Ytterligheten är ju när du kör så fort att innerdäcket lättar. Då ligger 100% på yttern. Rakt fram 50 % som ökar med centripetalkraften. ............. Sedan om man kör i en liten vägskada, anser jag att mitt "4 tons" last sliter sönder asfalten snabbare än personbil men 400 kg däcktryck???
Dock finns en annan skillnad som du inte räknar med, och det är att mellan varje lastbil kan det passera allt mellan 1 till +200 personbilar. Det blir litegrann som att 5 myror är faktiskt fler än 4 elefanter... :D

Vi har nog gjort diskussionen onödigt krånglig. Låt helt enkelt gilla läget, passar inte foten i skon så har man köpt för små skor. :wink:
Givetvis onödigt krånglig, men lite intressant! Vi har ju påpekat att många faktorer sliter på vägen. Dock var det frågan om som jag förstår skillnaden mellan ett tungt fordon och en personbil. Inte hur många som åker. Givetvis sliter kanske 10-20 bilar som en tung??
Men tänk på, att lättar innerhjulet ligger 100 % på ytterhjulet (dvs hela axeltrycket!!). Den välter först när du passerar jämviktsläget (fast gäller racerbilar eller Bullock i "Speed").
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev:
DogWalker skrev:

Givetvis onödigt krånglig, men lite intressant! Vi har ju påpekat att många faktorer sliter på vägen. Dock var det frågan om som jag förstår skillnaden mellan ett tungt fordon och en personbil. Inte hur många som åker. Givetvis sliter kanske 10-20 bilar som en tung??
Men tänk på, att lättar innerhjulet ligger 100 % på ytterhjulet (dvs hela axeltrycket!!). Den välter först när du passerar jämviktsläget (fast gäller racerbilar eller Bullock i "Speed").

Javisst är det intressant, helt klart.
Tja, efter 20års körning kan jag inte ge ett gott exempel på självupplevt lyft av innerhjulet. För att lyckas med en sån sak måste du göra något allvarligt fel, eller köra riktigt vårdslöst. Det är väldigt få som kan köra på endast högersidans däck t.ex.
En lastbil är mycket stabil normalt sätt, det ska mycket till för att uppnå det ni beskriver. Dock är stabiliteten vid last helt beroende på hur tyngdpunkten ligger, eller om du har rörlig tyngdpunkt som t.ex. tankbilar.
Men, oftast är det ganska låg tyngdpunkt och det är inte så lätt att få det att tippa.

Exemplet framhjul, detta hjul rullar alltid i färdriktningen och i en rondell så tror inte jag att den sidoskjutande friktionen är så stor.
T.ex. om jag står still på en stor asfaltsplan, lägger om ratten fullt och kör. Då syns det tydligt spår efter framhjulen, vilket beror på det stora rattutslaget, som i sin tur orsaker stor friktion på både däck och asfalt.
MEN, du har inga större skador på underlaget utan det är mest gummi från däcket som lämnat spår.
Då går vi bak och tittar, och där har du extremt stora vridfriktionsskador på asfalten, som dessutom oftast går på djupet. Men kan se att stenar i asfalten har vridits lösa och om asfalten är dålig är det inte ovanligt att man vrider lös större bitar.
Tillbaka till rondellen. Nu har jag inte själv tittat, men jag tror inte lastbilar lämnar spår med sina framdäck, men boggien däremot, trots att det inte är sån stor friktion som mitt exempel på asfaltsplan så finns vridfriktionen där hela tiden. Och även om det inte heller syns vrids det småbitar ur beläggningen.

Jaha, och vart vill jag komma med detta?

Jo, trots att det är ett högre tryck på framhjulet om man räknar däck för däck, sliter det ändå mindre eftersom det alltid rullar i färdriktningen. Det gör inte en boggie, den är stel och fast och ska du få den i en annan riktning måste du vrida den sidledes.

Hoppas det är förståeligt det jag skriver, är lite trött nu... 8)
Användarvisningsbild
av isak
inga problem Dog Walker!
möjligen? att en 4 axlad något mildare än en tridem, gäller lastade bilar.
isak
Användarvisningsbild
av DogWalker
isak skrev:inga problem Dog Walker!
möjligen? att en 4 axlad något mildare än en tridem, gäller lastade bilar.
isak
Njäea...eller. En tridem har väl alltid en medstyrande axel, fast å andra sidan väger den ju mer lastad. Så, ja det borde nog bli så att det är som du säger.

:)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 20
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?