- sön 30 apr 2006, 17:17
#40702
Tanklockslåset på min 855-96 fungerade på senare tid bara "när det passar".
Har skruvat isär låset enligt tidgare tips här, och kollat renhet och infettning, men allt var i finfint skick.
Upptäckte dock att den lilla permanentmagnetsmotorn hade mycket lågt startvridmoment, vilket tyder på dåliga kol eller kollektor(=byt hela låset)
Motorn går egentligen inte att ta isär, men eftersom Bilia är stängt idag, och jag ville få ihop bilen hel, bröt jag upp fliknitarna och fick loss plastgaveln med kol och rotorn.
Jag har ingen tillräckligt liten avdragare för att få av kugghjulet så jag rensade de tre spåren i kollektorn från koppar/kol-rester med en nål, och skavde lite på kollektorn med fin smärgelduk.
Et voilá ! Fungerar nu perfekt, varenda gång.
(kanske inte värt besväret om man kan få tag i en ny)
Har skruvat isär låset enligt tidgare tips här, och kollat renhet och infettning, men allt var i finfint skick.
Upptäckte dock att den lilla permanentmagnetsmotorn hade mycket lågt startvridmoment, vilket tyder på dåliga kol eller kollektor(=byt hela låset)
Motorn går egentligen inte att ta isär, men eftersom Bilia är stängt idag, och jag ville få ihop bilen hel, bröt jag upp fliknitarna och fick loss plastgaveln med kol och rotorn.
Jag har ingen tillräckligt liten avdragare för att få av kugghjulet så jag rensade de tre spåren i kollektorn från koppar/kol-rester med en nål, och skavde lite på kollektorn med fin smärgelduk.
Et voilá ! Fungerar nu perfekt, varenda gång.
(kanske inte värt besväret om man kan få tag i en ny)