Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag är ganska ny på bil fronten och hoppas jag kan få hjälp här .

problemet är att när jag kör efter ett tag så börja bromsarna göra så bilen går saktare och saktare men i bland när jag bromsar in hårt så kan det släppa igen och i bland blir det värre så hela bilen bara skakar

vänster fram och höger fram höger bak är skoll heta så man kan steka ägg på dom

kan inte höra något gnissel eller liknande kan bara komma och gå ett tag va jag va med det en vecka sen kom det igen. ursäkta min skrivning dyslexi

tack på förhand.
Låter som dina bromsok kärvar, så dom ligger på skivan. Kan vara så enkelt så du bara behöver plockas isär oket och smörja upp kolven och slipa lite på bygeln emot klossarna och det kan funka.. Mvh
Då det gäller de bakre oken är det vanligt att handbromsmekanismen krånglar.
Tar handbromsen ovanligt högt upp?
Som hixen säger så är det nog oken som kärvar. I värsta fall får du byta dem. Har du otur har skivorna blivit skeva också pga värmen.
hixen tack ska kolla det hoppas det inte är värre men tror jag tror broms oljan har kokat den såg inte alls speciellt fin ut vet du hur mycket broms olja de får plats i bromssystemet? hur många liter man behöver ha?

föresten glömde skriva att när bilen har fått stå ett tag så brukar oftast inte bromsarna ligga på sen.
Senast redigerad av 1 dglz, redigerad totalt 0 gånger.
Om du kollade i påfyllningskärlet så kan du nog inte se om den kokat. Det är i så fall vid oket det skulle kunnat bli så varmt.
Låter ju ganska osannolikt att både fram och bak börjar kärva samtidigt. Men du skriver ju själv "vänster fram och höger fram höger bak är skoll heta så man kan steka ägg på dom"...

Vill bara påpeka en sak också. Om man använder bromsarna så blir de varma. Man behöver inte bromsa så hårt eller mycket för att de skall bli så varma att man inte kan ta i dem. Därför måste man jämföra båda sidor för att kunna märka om det ligger på...
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]