NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hallo!
Har en S40N T5 som är sänkt med H&R Fjädrar och har de senaste månaderna haft lite missljud från vänster fram där drivaxeln är nybytt i somras. Det klonkar till som om fjädern hoppar på plats när man svänger.
Alltså endast EN klonk sen är det bra. Samma sak på gropiga vägar och man ger ett LÄTT rattutslag för att undvika gropar så kan det klonka till en gång. Vad kan detta vara?
Kul att du tar upp det för jag har börjat få detta jag med :)
Händer någongång då och då vid samma rörelse som du säger.. antingen när man kör igenom / på litet gupp eller vid svängning.

H&R 35mm på min..
Någon som hittat felkällan?

Idag när jag körde over väldigt knölig asfalt(vägbygge) kom ETT distikt "klong" ljud, låter inget annars. Lät igen när jag körde tillbaka på samma ställe och det var vid utfjädringen.

Jag har också H&R, kan fjädrarna vara lite för korta så de släpper från tallriken?

.
Fellow skrev:Näe jag har inte hittat fel. Är det bara förarsidan för er också som det låter? Låter som något rör sig och slår i någonting annat, metalliskt klonk. Kommer rätt ofta med lätt rattutslag åt vänster och grop.
Jag har exakt samma symptom, och det sker vid utfjädring. Jag ska se om jag hinner till garaget i helgen, så ska jag hissa upp bilen och kolla. Nedsläppt så ser man ju knappt fjädern...

.
Användarvisningsbild
av opA
Mitt klonkande kommer lite var som men mest på höger sida och mest högerbak.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]