Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade bilen inne (hos Bilia i Kungälv) för byte av VVT enhet (inkl. kamrem, hjälp agg rem, spännrulle), 17000-mils service + byte av bränslefilter.

Tankade bilen full på vägen hem (för att få koll på om förbrukningen nu blivit lägre efter reparationen), noterade vi nästa resa senare på kvällen att tankmätaren visade cirka 52,5 liter istället för 60 - hade kört 17 km sen tankning. Åkte fram och tillbaks till stan, tankade fullt ända upp i påfyllningsröret och startade - nålen pekade (precis som när jag stannade vid macken) 50 l - inte fullt (60).

Kan man misstänka att verkstan klantat till det? Vad gör man åt saken? Eller är det bara ett sammanträffande att den gett sig just nu? Ska man ha ännu en bil där man inte kan lita på mätaren?

Jag hade tankat bilen full precis innan jag lämnade in den, då visade mätaren fullt, inga tendenser till felvisning tidigare, i de cirka sex månader som jag nu haft den i min ägo.
Ring Bilia och påpeka felet detta borde dom ta hand om eftersom ej felet fanns innan du lämnade in den och dom skall lämna 1 års garanti på alla jobb dom gör nu var det ju inte det som bilen var inlämnad för men felet uppstod ju efter dom haft den sedan blir det ju ditt ord mot deras men jag hade ringt och ifrågasatt vad dom har gjort med bilen.Är dom på gott humör och vill ha kvar dig som kund borde dom ju fixa detta.
Hade min gamla v40 inlämnad på verkstad för felsökning pga. ojämn och hög tomgång dom hittade inget fel men efter egna efterforskningar fick jag reda på att det var tomgångsmotorn och det var inga problem dom tog in och bytte utan snack.
Testade att koppla ur batteriet en stund - sen gick mätaren upp till max där den skulle vara...

Återstår att se om den fortsätter fungera som den ska.

Det är väl som vanligt med digitala apparater, är det någon som klantat sig med programmering eller dylikt någonstans så brukar det finnas en resetknapp som löser problemet, men någon sådan finns ju inte så då får man väl testa att koppla ur batteriet en stund istället. ;-)
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]