- lör 01 maj 2010, 02:17
Som sagt, läs om ordentligt istället
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas
jackoo skrev:SEVERIN JAG ÄR LÄSKUNNIG!
Så här tolkar jag det som tidigare skrivits i tråden:
"En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande."
På mitt regbevis ( och antagligen era oxå ) står däck dimenson 205/55/16 (tror jag)
"Våra" bilar har altså inga alternativa däck och fälgdimensioner utan ovannämnda är det som gäller!
"en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande" i detta fallet är märkesrepresentanten Volvo. Enligt trådskaparen säger Volvo NEJ till större och bredare däck.
Altså bryter man mot det Transportstyrelsen skriver redan dom första raderna..
Som sagt, läs om ordentligt istället
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas
jackoo skrev:"Dessutom ska däck och fälg ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren, täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).För det första, istort sett så finns det knappt några bilar som visar 100% rätt på hastighetsmätaren om det ens finns några och för det andra så är det fullt lagligt att ha en hastighetsmätare som visar 5% fel.
När man tittar på däck och fälgar så bör man ligga under +/-5% för att hastighetsmätarn inte ska visa för mycket fel. Dvs att vid 2% visar den lite fel vilket INTE transportstyrelsen godkänner som de klart och tydligt står.
Med andra ord så kan man GLÖMMA ALLT VAD ANDRA DÄCK ÄN ORGINAL STORLEK är om vill åka 110% lagligt...
jackoo skrev:"Såhär tolkar jag detta, har jag fel så visst.... jag kör själv andra däck än orginal men trådskaparen undrar vad som gäller och det vet han förhoppningsvis nu.Nä för du rör till det med en massa Gallimatias