Jag gör ett stickspår som håller sig till ämnet dubbdäck/dubbfritt något så när. :D
Att alla däck oavsett vikt, fart, utformning sliter på vägarna borde väl alla vara överens om, eller hur?
Men hur är det med kvaliteten på asfalten då, jag tycker det är något som hamnar i skymundan när man diskuterar tung trafik, dubbdäcks slitage på vägar o.s.v.
Nu tar jag Sundsvalls kommuns vägar(ej vägverkets) som exempel. Där kan man ofta se hur en nyläggning efter
½ -1½ år är rena rama skiten. Vid korsningar, rondeller blir det fort riktiga potthål, så pass att man är nästan säker på att både däck och fälg har gått sönder när man kört ner i det.
Alltså, en drygt 1 årig nyläggning har krackelerat helt. Och detta kan även uppstå på raksträckor där det inte förekommer "vridfriktion" som vid korsningar, rondeller.
Detta torde väl bero på att man inom kommunen helt enkelt köper det absolut billigaste som finns, men troligen blir dyrare i längden. Och köper man så billigt att den inte klarar de vägbestämmelser vi har kan man inte klaga på tung trafik eller dubbdäck tycker jag.
Detsamma borde väl gälla där det blir djupa spår p.g.a. vägen med beläggning ger vika av tung trafik t.ex., för har man tillåtit en totalvikt på 60 ton kan man väl inte gnälla på att det är för tungt. Då måste man ju i så fall klassa ner vägen. Nu menar många att det beror p.g.a. överlast, men det är nog inte heller riktigt sant att det är det som är boven. En BK-1 väg ska ju trots allt kunna bära betydligt mer än 60 ton, då man i vissa fall har transporter på flera 100 ton i vissa extrema fall. Så om ett antal ligger strax över 60 ton totalt tror inte jag gör så stor skillnad.
När det gäller djupa spår i vägen så kan jag säga att den tunga trafiken inte får plats i dessa spår, oftast. Jag ska också ärligt säga att det i vissa fall har varit så. Men oftast syns det tydligt att det är efter personbilar. Och då troligast borde det väl vara dubbdäck som är boven plus dålig kvalitet på beläggningen, inte tung trafik som många vill göra gällande.
Själv kör jag så klart på dubbfria däck, och jag är nöjd med det.
Nu till veckan ska jag lägga om till sommardäck.

-)