Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pjfj
CalleV70 skrev:Fördelen är att vi inte blir överraskade av höstens första snöfall då vi redan har vinterdäccken på. Innebär mindre skador dvs miljövänligt!!!
Fantastiskt.
Det finns nästan bara fördelar!
CalleV70 skrev:Nog sliter tung-trafiken på vägen. Och mer än dubbdäcken. ... Detta slitage är ju grunden till de enormt höga skatterna på lastbilar/bussar etc.
är det någon skatt på dubbdäck för det extra slitage som dubbdäcken orsakar?
av CalleV70
torbjorn_75 skrev:
CalleV70 skrev:Nog sliter tung-trafiken på vägen. Och mer än dubbdäcken. ... Detta slitage är ju grunden till de enormt höga skatterna på lastbilar/bussar etc.
Dubbdäck får man inte ha på tunga längre ( om det nu behövs). Många år sedan hade vi det på framdäcken på en buss. Skatten jag avsåg var ju fordonsskatten. Kostar typ 20-40000 för en tung lastbil
Användarvisningsbild
av Severin
CalleV70 skrev:
torbjorn_75 skrev:
Dubbdäck får man inte ha på tunga längre ( om det nu behövs). Många år sedan hade vi det på framdäcken på en buss. Skatten jag avsåg var ju fordonsskatten. Kostar typ 20-40000 för en tung lastbil

Va nog inte så han menade om jag fattade det rätt,han menar ironiskt nog vart straffskatten för dubbdäck är.

Det är vad jag kan utläsa men jag kan ha fel
av CalleV70
nå, då får torbjörn svara själv. Jag tog det kanske felaktigt allvarligt, då han skrev "extra skatt på skador dubbdäcken orsakar.." och jag anser att dom inte orsakar så mycket skador (kanske sparar liv dvs orsakar mindre skador?) som exvis tung trafik.
Men jag tror nog det var allvarligt. Så bäst att inte tolka andras inlägg om det inte är tvärfel. Trevlig valborg och välj rätt tåg...
Jag menar att om det inte finns någon motsvarande extra skatt på dubbdäck mot odubbat, som det finns för tunga fordon mot dom lätta, då måste dubbdäcken bära ekonomisk skampåle för allt extra vägslitage som dubbdäck orsakar jämfört med om dom varit odubbade.

Men jag vet inte om det är någon extra skatt på dubbat eller inte, det kanske det är.

Jag vet inte heller om skatterna på lastbilar/bussar etc täcker upp för deras del av vägslitaget, men är dom enormt höga kan man ju misstänka det. Men det är väl bara att be någon räkna på det, det kan ju inte vara raketforskning direkt.

Sen däck orsakar inte några olyckor eller döda i trafiken. 99 % av alla olyckor beror på misstag av föraren.

Det står ofta i tidningen att exempelvis orsaken till olyckan var halt väglag, bländade sol osv. Men det är fel, det borde stå såhär: "Orsaken till olyckan var föraren".

Glad påsk.
Användarvisningsbild
av vetten
MEN ?:-/ Har inte den här länken spårat ur lite nu om man ser till trådskaparen :-(O)

Jag tycker för övrigt att vissa ämnen under den här tråden kan bli lite tjatiga och det eftersom dom ALLTID står överst på tråden och på så sätt styr mej och säkert många andra från att överhuvudtaget kolla in om det är någon annan fråga som nån vill ha hjälp med och som man på detta vis missar ?:-/ och det oftast bara för att några TJATAR och spårar ur och sen blir det en annan diskussion än den som var från början.
Jag skulle nog åtminstonde kunna peka ut två eller tre ämnen på direkten som stör vissa trådar :-(O) och det är tråkigt för dom som vill ha hjälp och svar :cry:
Användarvisningsbild
av DogWalker
Jag gör ett stickspår som håller sig till ämnet dubbdäck/dubbfritt något så när. :D

Att alla däck oavsett vikt, fart, utformning sliter på vägarna borde väl alla vara överens om, eller hur?
Men hur är det med kvaliteten på asfalten då, jag tycker det är något som hamnar i skymundan när man diskuterar tung trafik, dubbdäcks slitage på vägar o.s.v.

Nu tar jag Sundsvalls kommuns vägar(ej vägverkets) som exempel. Där kan man ofta se hur en nyläggning efter
½ -1½ år är rena rama skiten. Vid korsningar, rondeller blir det fort riktiga potthål, så pass att man är nästan säker på att både däck och fälg har gått sönder när man kört ner i det.
Alltså, en drygt 1 årig nyläggning har krackelerat helt. Och detta kan även uppstå på raksträckor där det inte förekommer "vridfriktion" som vid korsningar, rondeller.

Detta torde väl bero på att man inom kommunen helt enkelt köper det absolut billigaste som finns, men troligen blir dyrare i längden. Och köper man så billigt att den inte klarar de vägbestämmelser vi har kan man inte klaga på tung trafik eller dubbdäck tycker jag.

Detsamma borde väl gälla där det blir djupa spår p.g.a. vägen med beläggning ger vika av tung trafik t.ex., för har man tillåtit en totalvikt på 60 ton kan man väl inte gnälla på att det är för tungt. Då måste man ju i så fall klassa ner vägen. Nu menar många att det beror p.g.a. överlast, men det är nog inte heller riktigt sant att det är det som är boven. En BK-1 väg ska ju trots allt kunna bära betydligt mer än 60 ton, då man i vissa fall har transporter på flera 100 ton i vissa extrema fall. Så om ett antal ligger strax över 60 ton totalt tror inte jag gör så stor skillnad.

När det gäller djupa spår i vägen så kan jag säga att den tunga trafiken inte får plats i dessa spår, oftast. Jag ska också ärligt säga att det i vissa fall har varit så. Men oftast syns det tydligt att det är efter personbilar. Och då troligast borde det väl vara dubbdäck som är boven plus dålig kvalitet på beläggningen, inte tung trafik som många vill göra gällande.

Själv kör jag så klart på dubbfria däck, och jag är nöjd med det.
Nu till veckan ska jag lägga om till sommardäck. :-)-)
Användarvisningsbild
av isak
tack dogwalker!
då är vi plötsligt två som har upptäckt att inte tunga bilarna passar i spåren! har påtalat detta tidigare i diskussionen o fått skit från medlemmar som troligtvis inte kört lastbil en meter?

tror för övrigt din analys med dålig kvalitet på slitlagret har en poäng.
isak
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]